hej! vi har en automower 220ac från 2012 går här hemma men nu på senare tid har vi märkt att den inte hinner med att klippa allt gräs. batteriet är nytt så det är inget problem!

i våras avverkade vi massa träd från tomten och började sköta om gräsmattan med gödsel, våran tanke har varit att det växer för snabbt för den men den borde hinna med det. kör 11 timmar varje dag 7 dagar i veckan och har 1000kvm gräs att klippa..

idag upptäckte jag att den går några meter, sen klipper fyrkanter, några meter till sen börjar den fykanta igen.. saken är den att gräset är redan klippt där.. bladen klipper liksom inte..

frågan är då, vad är det som triggar punktklippningen? är det att motorn går tyngre?

tanken är att det kanske är något lager eller liknande som går lite tungt och triggar den till att bara klippa fyrkanter hela tiden istället för att åka runt på hela tomten..
 
Jag har inte något vattentätt, men hasplåten under klipptallriken är lagrad på klipptallriken, blir lagren dåliga (det kommer in vatten) så vill hasplåten följa med runt och det går tungt.
Till slut orkar inte motorn och klipparen stannar och larmar.
Lätt att byta men det är miniatyrlager och kostar därefter.

På 8 år har jag bytt 2 ggr och en 3:e är på gång då det låter lite fel om klipparen.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Lätt att byta men det är miniatyrlager och kostar därefter.
Ja, 50:- inklusive frakt kostade de mig från kullagergrossisten.
 
Bra tips! Då ska jag kolla det nu i veckan när jag byter blad :D(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.