Hej!

Min bror gjöt ett golv till sitt garage och det blev så fint att även jag vill ha samma betong kille. problemet är att det blev inte så fint som jag hade hoppats. halva golvet är fint "glättat" och resten är en matt sandpapprig yta.

Så nu under ca 4 veckor har jag ringt till betong killen och han skjuter hela tiden upp att komma att fixa till det. han skyller på att han har mycket att göra men jag tycker att jag borde ha rätt hög prioritet?

Jag har fått hans räkning som ska vara betald på torsdag och han har nu skjutit upp jobbet med upp till 3 veckor(till) då garaget ska byggas!
Dessutom vill jag ha en mail konversation med honom om att extra slipning(glättning?) ska ske, inget har jag fått av honom än.

Jag misstänker att han vill att det ska "rinna ut i sanden" alltså att jag ska tröttna.

Så vad för rättigheter har jag här egentligen och vad kan jag göra?

Tänkt först och främst ringa honom på måndag och se varför han dröjer med överenskommelse mailet som jag påmint honom om 2 gånger redan och undra varför jag verkar få så låg prioritet.
Han är väldigt trevlig, vilket luredrejare brukar vara tyvärr och berättar om att kunden är viktig och jag minsann hade fått extra hög prio, var hans kollega som utförde jobbet. Han säger även att hans arbetsmoral är väldigt hög och massor av snack men har inte visat prov på något av det.

Räkningen ska vara betald på torsdag men innan någon vettig plan eller mail bevisning finns på plats vill jag givetvis inte betala denna.

Det är en liten firma, enbart han och 2 killar till och han är bossen.

Är det lönt att ringa konsumentombudsmannen? Eller någon annan?

MVH: En som börjar bli riktigt trött på hantverkare...
 
Det första du ska göra är att bestrida fakturan tills saken är utredd. Kronofogden kommer då inte att försöka driva in pengarna, så länge den är bestriden.
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Det första du ska göra är att bestrida fakturan tills saken är utredd. Kronofogden kommer då inte att försöka driva in pengarna, så länge den är bestriden.
Hur bestrider jag denna på ett korrekt vis så det inte blir några konstigheter?
 
Du har rätt att hålla inne vad det kostar att åtgärda .
 
A aka_the_barf skrev:
Hur bestrider jag denna på ett korrekt vis så det inte blir några konstigheter?
Skriftligt till den som utfört arbetet. Nu finns det säkert andra här som kan detta bättre, så jag hoppas att någon tittar in i tråden.
Tex @tttomten kanske?
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Tack för svaren och hjälpen!

garvin garvin skrev:
Du har rätt att hålla inne vad det kostar att åtgärda .
Hur tar jag reda på detta? Offert från annan firma?
 
Ja typ eller göra en besiktning. Beror också på vad ni har kommit överens om.
 
  • Gilla
Smeafan
  • Laddar…
Det vi kommit överens om är att han ska komma och slipa/glätta lite på plattan så "sandpapper" känslan försvinner.
När, var och hur är problemet och allt är muntligt.
 
Har du bild på gjutningen? Låter mycket skumt att det skulle kännas strävt, det försvinner bara man slodar vilket är absolut minimumkrav på en gjutning. Regnade det mycket när plattan gjöts?

Tänker att det kanske inte är så farligt, eller så är det värre än vad det är och inte räcker med att torrslipa den.
 
Allt beror ju också på hur illa plattan är.. du skriver sandpapperkänsla, det kan vara allt från 40 papper till 800 papper :rolleyes: det kanske är så fint som man kan förvänta sig.. ta en bild så får folk mer kött på benen innan dom skriver att du ska bestrida fakturan :D(y)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Betong är lite lurigt, hur duktig betongaren än må vara kan det bli dålig yta.
Men värre än att det skulle behövas mer än torrslipning tror jag inte på.

Men en bild säger mer än 1000 ord.

Protte
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Hoppas det duger, blanka ytan är fint gjord som en spegel nästan medan de ljusa partiet är som ett runt 800 papper samt lite vågigt som ni kan se lite på bilden.
Halva plattan låg i skugga vilket killen sa att det blir lite svårare då men ändå ingen fara.

Är det kanske inom fel marginalen? är jag petig?

96yCkyk.jpg
CKUVZYI.jpg
 
Det ser ut precis som att de/han plastat plattan för tidigt. Vilket är lite konstigt eftersom den skulle glättas. Vet du någonting om huruvida det kan stämma? Eller ligger det tunn plast kvar? Ser dåligt och kunde inte öppna bilden av någon anledning.
 
Ingen plast kvar, men har skickat samma bild till betong killen. Även han skyllde på plasten. Det tråkiga för han är att det var hans kille som rullade ut den
 
C C.Lundin skrev:
Det ser ut precis som att de/han plastat plattan för tidigt. Vilket är lite konstigt eftersom den skulle glättas. Vet du någonting om huruvida det kan stämma? Eller ligger det tunn plast kvar? Ser dåligt och kunde inte öppna bilden av någon anledning.
C C.Lundin skrev:
Det ser ut precis som att de/han plastat plattan för tidigt. Vilket är lite konstigt eftersom den skulle glättas. Vet du någonting om huruvida det kan stämma? Eller ligger det tunn plast kvar? Ser dåligt och kunde inte öppna bilden av någon anledning.
https://imgur.com/CKUVZYI

skickar länken kanske fungerar bättre?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.