Rickard.
Hej!

Har en husqvarna/electrolux kyl och frysskåp som har strulat av och till med bl a luftläckage som resulterade i extrem isbildning, det är nu åtgärdat.

Jag har efter detta fått för mig att mäta lite och får ≈4° i nedre halvan men hela 10° på översta hyllan. Är detta normalt eller finns det något man kan göra åt saken? Kylskåpet är i princip tomt.
 
A
Ja det finns mycket att göra.
 
Rickard.
Toppen, har du något konkret förslag?
 
A
japp men det är beroende på modell
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
Såklart vad dum jag är...
Den heter qt4619rfx8
 
Min son hade ett liknande problem, vet inet om dte var samma modell.

Hanhade fått extrem isbildning, avfrostade manuellt. Efter det blev temperaturen väldigt instabil.

Visade sig bero på att han inte hade avfrostat ordentligt. Han hade avfrostat tills all synlig is försvann. Men det var fortfarande en enorm isklump inne i kylelementet.

Efrer en rejäl avfrostning, till det slutade droppa helt. Så fungerade det igen.
 
Rickard.
Det är nog inte problemet, lossade hela "paketet" för att jag ville kolla att fläkten fungerade så jag såg till att det var helt isfritt innan jag startade om
 
Rickard.
A
Om du lite köldmedium i så fryser nedersta delen igen. Det är aldrig is i dessa om det inte är fel.
Avfrostningsgivaren kan spela roll
 
Rickard.
Inte ens om dräneringslangen gått av så det är ett hål rakt in?

För lite medium känns väl ändå inte omöjligt då den trots allt är ganska gammal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.