Jag har en brunn i en bod på andra sidan om en enskild asfalterad väg. Jag vill använda vattnet till en dusch och behöver därför gräva ner en PEM-slang och ett kabelskyddsrör under asfalten. Hur bär jag mig åt och hur djupt bör de ligga. Asfalten är gammal och tjock.
 
Kolla vad kostnaden att trycka ett rör under vägen, alltså inte gräva. Att gräva är ju inte så billigt för asfalten ska ju läggas om. Utan större vetskap så ska jag tro att för vintervatten ska det nog ner 2.5-3 m. oavsett vilken metod som används så ska man kanske lägga ett extrarör för extra behov i framtiden
 
Är det sommarvatten så ska man väl se om det finns någon vägtrumma i närheten man kan nyttja.
 
Det finns ingen trumma i närheten. Jag tänkte såga upp asfalten med vinkelslipen och diamantskiva. Smalast möjligt. Sen rafsa ut sand och grus under asfalten så att slangarna får plats. eventuellt att PEM-slangen och elkabeln får samsas i skyddsröret. Det är bara sommarvatten så jag tänker mig att det ska räck med att få ner det under asfalten. tänkte fylla igen med asfaltslagning sen. Det ska hålla att köra bil över sen. Kan det fungera?
 
Det kan absolut fungera.
Men lägg gärna ett stålrör istället som du kan dra slangen igenom
 
tommib
Jag antar att det är din väg? Annars är det nog bra att fråga om lov.

Jag skulle också hellre föreslå rörtryckning men det kanske inte är så tillgängligt där vägen befinner sig.
 
Jag har frågat. Vi är bara några få delägare. Rörtryckning är nog svårt i det här fallet.
 
El och fiberfirmor i området har kanske en jordraket som med hjälp av tryckluft driver sig igenom vägbanken, snabbt och enkelt. Du Skipper skarven i asfalten som kommer gå upp med tiden.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Jordraket
 
Låter intressant, men marknivån på sidorna är i jämnhöjd med vägen. vägen är ca 3-4 m bred så det är nog enklast för mig att göra som jag tänkt. Min oro gäller om skyddsslangen kommer att tryckas ihop av bilarna som kör över när jag lagat med asfaltslagare.
 
S sverkerc skrev:
Låter intressant, men marknivån på sidorna är i jämnhöjd med vägen. vägen är ca 3-4 m bred så det är nog enklast för mig att göra som jag tänkt. Min oro gäller om skyddsslangen kommer att tryckas ihop av bilarna som kör över när jag lagat med asfaltslagare.
Det var därför jag tidigare skrev att du lägger ett stålrör som skyddslang. Ett helt vanligt blått gängrör i lämplig dimension så att både PEM slang och elkabel ryms
https://www.rinkabyror.se/artikel/blaa-gangror-dn10-17-2x2-3mm-/
 
Ok. Det verkar smart. Jag antar att man kan köpa det hos en rörmokare. jag bor inte i närheten av Rinkarby.
Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.