Hej och hå vad det plingar i mailboxen :)
Ja, för om du eldar halvpannor så får du större procentuell uppstartsförlust
Stor panna = större uppstartsförlust
uppstartsförlust = energin som pannan tar för att bli varm (pannvatten + plåt + keramik)
 
gådeberg skrev:
Aha. Men fallet är så att kanske måste vänta tills tempen gått ner innan jag kan tända upp med Calmar? Isåfall blir det en Vedex.
För vet man att man ska bort och inte tempen är nere kan man ju ändå tända upp i Vedexen men med Calmar måste jag vänta tills jag kommit hem och då är hela hustet utkylt
Nä du kan köra med ett mindre ved inlägg då..

Man lär sej fort hur mycket värme man får ur viss mängd ved.. ;)
 
Men varför gå på V65 när det skulle räcka med V33, får man den för 28.750 så är den värd dom 4000 kronerna extra och då passar 3m3 ypperligt!!!

Med Vedexen räcker det nog med 2250L
 
Hocke skrev:
Hej och hå vad det plingar i mailboxen :)
Ja, för om du eldar halvpannor så får du större procentuell uppstartsförlust
Stor panna = större uppstartsförlust
uppstartsförlust = energin som pannan tar för att bli varm (pannvatten + plåt + keramik)
Är väl kul med mail? ;)
Det är väl som med allt. Finns lite olika ideér och teorier och man får väl bara ta och bestämma sig för en. Gillar Hockes linje :cool:
 
Hocke skrev:
Men varför gå på V65 när det skulle räcka med V33, får man den för 28.750 så är den värd dom 4000 kronerna extra och då passar 3m3 ypperligt!!!

Med Vedexen räcker det nog med 2250L
Du tror mer på Calmar än på Vedexen till 3m3 då? Gillar ju grönt bättre med :D
 
Redan dom sista inläggen är väl kvittens på att man ska ha en stor tank. Man slipper stå och fundera om man ska lägga i 4 eller 8 vedträn till dvs välja mellan att huset har kallnat när man kommer hem eller att koka pannan nu...
 
gådeberg skrev:
Du tror mer på Calmar än på Vedexen till 3m3 då?  Gillar ju grönt bättre med :D
Njaejae
Har aldrig ens sett en Calmar V33....men den var mitt första val när jag skulle byta panna, men dom 10.000kr extra som den kostade lokalt var för mycket tyckte jag + att jag skulle vara tvungen att köpa en större tank och slänga ut dom gamla om jag tog den.....så plånboken fick vara med och bestämma eftersom vi höll på att bygga ut huset samtidigt. Men jag är jättenöjd med Vedexen, hade en gammal Diom 25kW förut som inte direkt var ett under av effektivitet (överförbränning)
 
Jag väntar alltid tills tankarna är nere i 40 grader innan jag börjar ladda dom igen.
 
Det är ju bra, men ska man åka hemifrån innan de har svalnat av, och vet att man ska vara borta ett tag, då kan det vara bra att stödelda innan man åker. Har man pyttiga tankar är det klart svårare att avpassa hur mycket som ska läggas in för sådant kladdeldande, plus att det är ineffektivt, på grund av att den första halvtimmens eldande (min anläggning) går åt för att värma upp pannan, innan den börjar göra någon riktig nytta.
 
Skillanden på en Vedex och V33 är storleken på ved och vatten magasinet och priset?
Man får upp tempen snabbare med Vedexen men kanske får stoppa in en gång mer än V33?
 
gådeberg skrev:
Skillanden på en Vedex och V33 är storleken på ved och vatten magasinet och priset?
Man får upp tempen snabbare med Vedexen men kanske får stoppa in en gång mer än V33?
Det finns fler skilnader.
Vedex har en pannverkningsgrad på 78%

V33 91%
V33 Går att få med en sidomonterad pellets lucka.
 
Andreas_Hansson skrev:
Det finns fler skilnader.
Vedex har en pannverkningsgrad på 78%

V33 91%
Rätt avgörande tycker jag iaf.. ::)
13% mindre ved/år är ju inte helt fel även om man har gratis ved om man nu inte tycker det är det roligaste som finns att hålla på med ved förstås.. ;)

Vill man kunna lägga i flera ggr så ta en v33 istället för v65 till 3m3 tank (vad det nu ska va bra för ::))
 
Nu är den beställd V33:an :cool:
Nu är det bara vart för tankar man ska ha och vart man ska köpa allt annat.

Super tack! :D
 


Andreas_Hansson.Var hittade du dessa uppgifter om vedexen???
I mina papper jag fick (från Nibe) när jag köpte pannan står det att verkningsgraden är 85%.
 
Rinkaby

1500l utan vvb 6800
1500l med vvb 9700
Totalt 16500

Tanksvets
3m3 med 2st slingor 20000

1500l utan vvb 10000
1500l med slingor 15000
Totalt 25000

Vilket är det optimala?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.