Jag håller just på att bygga ett sånt hus, 30 kvm plus sovloft, från Polhus. Typ timmerkonstruktion, jag har valt 70 mm tjockt. Modellen heter Oliver och har för mig den mest praktiska planlösningen. En del stugmodeller har massor av fönster överallt vilket gör det svårmöblerat och svårt att isolera bra. Andra modeller har bara pyttesmå fönster, så det kommer in för lite ljus. Jag får en rymlig och flexibel storstuga, har öppnat väggen mot den mindre rummet baktill som blir kök, det minsta rummet blir duschrum. Isolerar med träfiberskivor (Hunton). Känns trevligt med ett litet trähus!
 
  • Gilla
Carinasb
  • Laddar…
S
Jag har inte byggt attefallshus men friggebod som byggsats. Tror inte man vinner så mkt tid på det. Nackdelar med byggsats:
- Den största för mig: Instruktionerna kan vara såpass grumliga att tidsvinsten äts upp av kontakt med leverantör för att förstå hur de tänkt. Tror inte husbyggare är superpedagoger, och för mig var det oklarheter på väldigt många ställen.
- Om något saknas så får du vänta på leverans. Kanske länge.
- Dimensionerna kan vara rätt klena. Minsta möjliga, liksom.
- Det kan vara oklart vad som ingår och vad du behöver göra/köpa själv.
Fördelar:
- att gå från grund (som du gör själv) till färdiga väggar går mkt fort.
- Du slipper förmodligen själv klura ut lösningar för många oväntat kluriga moment.

Ska bygga attefall så småningom, friggan var för inlärning - hade bara renoverat innan (ganska mkt). Då blir det lösvirke med ev färdiga takstolar. Kommer definitivt! rita allt i sketchup innan.
 
Vill vara säkra på att komma rätt från början kan ett tips vara http://byggstommar.se/

Efter det har man stor frihet att anpassa allt man får precis som man vill.
 
  • Gilla
Carinasb
  • Laddar…
Och så kör man platt tak:D lätt att göra takstolar själv och mer yta på loftet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Carinasb
  • Laddar…
Stod inför samma val i våras, och beslöt mig för att bygga själv i lösvirke. Nosade upp lite begagnade fönster och div övrigt byggmaterial. Började 1 juli på semester att bygga helt ensam, och blir klar utvändigt nästa vecka. Helt klart prisvärt, lärorikt och roligt!
 
  • Gilla
Carinasb
  • Laddar…
Hur gjorde du grund?
 
Jag gjöt plintar, ca 80 cm djupa under mark med grus och trädgårdsplattor under
 
Ok. Hur långt emellan?
 
Blev ca 2 meter mellan plintarna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.