A
Vi ska byta ut bänkskiva. Inför bytet har vi fått instruktion om att "stänga av hela vattnet". Muttrarna under diskhon var tydligen inte tillräckligt, oklart varför.

Såhär ser det utbunder diskhon.
Vyer under en diskbänk som visar rören och avloppet, inklusive vattenlås och anslutna flexibla slangar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och såhär ser det ut i ett skåp i anslutning till badrummet.
Rörledningar och ventiler under en köksdiskho synliga när man öppnar skåpet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det den röda kvarnen på sista bilden som avses eller vet ni vad och hur man "stänger av hela vattnet"?
 
lopec
Skruva inte på muttrarna under diskhon, då får ni blött överallt.

Reglage och funktion på nedre bilden får jag överlåta åt andra byggahusare, om det är till inkommande vatten eller värmesystem eller whatnot..
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Är det en villa?

Leta efter vattenmätaren och stäng av där!
 
Magnus E K
Och om det är lägenhet så är risken stor att ni behöver stänga av vattnet i källaren, vilket oftast inte går att göra för bara en lägenhet.
 
tommib
Ta en bättre bild i skåpet utanför badrummet. Det syns vagt en röd och en blå kran där och sättet det är gjort på antyder att det är tappvatten men det är svårt att vara säker.

Du kan prova att stänga av båda kranarna i det skåpet och sen se om det kommer vatten ur kökskranen.

Det ser lite udda ut i skåpet, Jag förstår inte riktigt varför det är just den kombinationen av rör som det är där. Är det lägenhet eller villa?

Under vasken har du två raka kopplingar, ingenting som går att stänga av något på.
 
A
Tack för svar alla. Det är lägenhet byggd 2018. Här kommer rmre bilder på skåpet mot badrummet.
Vy av ett öppet installations-skåp som visar rör och ventiler mot badrummet i en lägenhet byggd 2018.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vattenrör och ventiler inne i ett vitmålat skåp med isolerade och märkta rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

VVS-installation med rör och ventiler, vita med blåa markeringar, nära vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skogshammaren skrev:
Tack för svar alla. Det är lägenhet byggd 2018. Här kommer rmre bilder på skåpet mot badrummet.
[bild]
[bild]
[bild]
Har ni golvvärme i badrummet? Tycker att detta ser ut som en golvvärmefördelare.
 
Prova att stänga kranarna och testa sedan m vattnet i köket fungerar. Gör det inte det kan man ju ta bort blandaren och proppa rören för att sedan slå på vattnet igen.
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
A
S SpjuteViking skrev:
Har ni golvvärme i badrummet? Tycker att detta ser ut som en golvvärmefördelare.
Haha vi har det inte vad vi vet iaf, så det hade varit en positiv överraskning.
 
Stäng den röda och den blå ventilen. Öppna en blandare någonstans för att släppa trycket. Klart.
Skåpet är ett kopplingsskåp för att man ska slippa ha dolda skarvar på rören. Om det skulle läcka i skåpet så finns det ett skvallerrör som mynnar ut i badrum eller tvättstuga.
 
tommib
Det är inte en golvvärmefördelare, det är tappvatten. Det påminner om LKs skåp men jag är inte säker på rören och kopplingarna.

Vad jag inte blir klok på är antalet utgående rör och hur de går. Ett par går nedåt och två par uppåt men sen finns det två kallvattenmatningar som går uppåt också. Det normala är att ha en kallvattenmatning mer än varmvatten pga toaletten men här finns det ytterligare en. Finns det möjligen en vattenutkastare på någon yttervägg? Eller något annat tappställe där det bara finns kallvatten? Uttag för tvättmaskin kanske?

Det där extra röret på vänster sida som bara går förbi förvirrade mig ett tag men jag misstänker att det är returröret för varmvattencirkulation.

För att stänga av vattnet ska du stänga av både det blåa och det röda vredet.
 
Magnus E K
Smart konstruktion! Lite smidigare att stänga av än i min tidigare 70-talslägenhet där fastighetsskötare blev tvungen att stänga av vattnet till 150 lägenheter och en förskola när en granne fick läcka på diskmaskinsanslutningen.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det är inte en golvvärmefördelare, det är tappvatten. Det påminner om LKs skåp men jag är inte säker på rören och kopplingarna.

Vad jag inte blir klok på är antalet utgående rör och hur de går. Ett par går nedåt och två par uppåt men sen finns det två kallvattenmatningar som går uppåt också. Det normala är att ha en kallvattenmatning mer än varmvatten pga toaletten men här finns det ytterligare en. Finns det möjligen en vattenutkastare på någon yttervägg? Eller något annat tappställe där det bara finns kallvatten? Uttag för tvättmaskin kanske?

Det där extra röret på vänster sida som bara går förbi förvirrade mig ett tag men jag misstänker att det är returröret för varmvattencirkulation.

För att stänga av vattnet ska du stänga av både det blåa och det röda vredet.
Du tror inte att det ”extra” kallvattenröret går till tvättmaskinen?

Protte
 
tommib
Jo. Det var därför jag skrev det i andra stycket ;)
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.