Hej! I vårt ena sovrum har vi små fläckar på det papptak som sitter uppspänt. Förre ägaren sa att det var en reaktion/felaktig målning med limfärg som orsakat detta och inte fukt. Dumt nog fotade vi inte hur det såg ut när vi flyttade in så svårt att säga om det växt eller är statiskt.

Någon annan med erfarenhet av detta när det gäller papp och limfärg? Skickar med ett par bilder.
 
  • Små fläckar på ett spänt pappstak i hörnet av ett rum, misstänkt resultat av felaktig målning med limfärg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med små fläckar och skadad limfärg ovanför tapetserad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fläckar på papptak tros orsakas av felaktig målning med limfärg, inte fukt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har ni ovanför?

Jag tycker att det ser ut som att färgen släppt och att det är pappen som syns. Men det är ju svårt att säga baserat endast på bilderna.

Finns det något ovanför som skulle kunna läcka? Det skulle ju i så fall vara massa små droppar tänker jag för att det ska bli så där.

När vi hade ett tak som läckte var det ingen tvekan om vad det var. Det blev en stor fläck och rinnmärken.
 
Limfärg som målas över med plastfärg har tyvärr oftast små möjligheter att fungera i längden. Risken är att målar man en gång till så släpper ännu mer. Har troligen samma problem själv och drar mig för att röra taket då jag tror det blir stort jobb att göra om och göra rätt...
 
Jiji Jiji skrev:
Vad har ni ovanför?

Jag tycker att det ser ut som att färgen släppt och att det är pappen som syns. Men det är ju svårt att säga baserat endast på bilderna.

Finns det något ovanför som skulle kunna läcka? Det skulle ju i så fall vara massa små droppar tänker jag för att det ska bli så där.

När vi hade ett tak som läckte var det ingen tvekan om vad det var. Det blev en stor fläck och rinnmärken.
J JohanLun skrev:
Limfärg som målas över med plastfärg har tyvärr oftast små möjligheter att fungera i längden. Risken är att målar man en gång till så släpper ännu mer. Har troligen samma problem själv och drar mig för att röra taket då jag tror det blir stort jobb att göra om och göra rätt...
Jiji Jiji skrev:
Vad har ni ovanför?

Jag tycker att det ser ut som att färgen släppt och att det är pappen som syns. Men det är ju svårt att säga baserat endast på bilderna.

Finns det något ovanför som skulle kunna läcka? Det skulle ju i så fall vara massa små droppar tänker jag för att det ska bli så där.

När vi hade ett tak som läckte var det ingen tvekan om vad det var. Det blev en stor fläck och rinnmärken.
precis ovanför är det en krypvind (bara på den delen av övervåningen, resterande yta är upptagen till nock), den är dock inspekterad vid två besiktningstillfällen och ingen fukt vad det verkar. Sen är det som du säger, det känns inte som en typisk läcka då det är så spritt över hela taket..
 
J JohanLun skrev:
Limfärg som målas över med plastfärg har tyvärr oftast små möjligheter att fungera i längden. Risken är att målar man en gång till så släpper ännu mer. Har troligen samma problem själv och drar mig för att röra taket då jag tror det blir stort jobb att göra om och göra rätt...
ja det är möjligt att tidigare ägare har gjort någon fadäs vad gäller att bättra på. Men det är märkligt att det enbart blivit så i detta rum och inte i det andra är på samma våning med likadant tak. Blev väldigt konfunderad!
 
Tvätta och måla med en "snäll" färg, samma eller liknande som inte är starkare än limfärgen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.