I vårt timmerhus som byggts på 1800-talet, och med påbyggd ovanvåning 1905, har en fuktskada skett i översta stocken. Den är delvis borta. Se bild. Sannolikt pga läcka i taket. Skadan är uttorkad sedan länge. Vi undrar nu om stocken måste repareras, dvs ska vi sätta dit en ny stock. En snickare vi talat med tycker att vi ska "riva bort allt skadat" och ersätta med nytt timmer. En byggnadsvårdare menar att det inte är någon fara utan att vi kan täta med isoleringsmaterial där stocken är borta.
 
  • Fuktskadad timmerstock i äldre hus med synlig skada och isoleringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktskada på övre stock i ett timmerhus, med synligt skadat trä och avskalad färg nära taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Är det den stående till höger om fönstret?

Om delen av stocken som är kvar till vänster känns någorlunda frisk så kan du såga bort allt det dåliga, passa in en bit trä och slå i några 4”-spik från vänster.

om du väljer att laga med 45x75mm från brädgården eller har någon timmerstock ligga de som passar bättre, spelar ingen roll.
 
  • Gilla
Evakarin54
  • Laddar…
M Marcussjogren skrev:
Är det den stående till höger om fönstret?

Om delen av stocken som är kvar till vänster känns någorlunda frisk så kan du såga bort allt det dåliga, passa in en bit trä och slå i några 4”-spik från vänster.

om du väljer att laga med 45x75mm från brädgården eller har någon timmerstock ligga de som passar bättre, spelar ingen roll.
Det är stocken som ligger ovanför fönstret som endast har en tunn ovandel kvar, sen har isolering lagts in undertill. Se pilar.
 
  • Delvis renoverad vägg med synlig isolering och ledningar över ett fönster, markerad med pilar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det väsentliga är att ingen takstol vilar över fönstret.
Då det är ett äldre, och därmed gediget, hus så gissar jag att nästa takstol har stöd till vänster om fönstret?
Och ingen golvbjälke heller?
Då tar stocken ingen last där den är urjackad, och då behöver inget göras åt den.
Möjligtvis agerar den hammarband och håller ihop väggen i sidled. Isf är det bra om den del som finns är frisk hela vägen till andra sidan fönstret. Om det är vind ovanför går det kanske att se därifrån?

Svårt att avgöra konstruktionen från de bilder som visas. Du skriver timmerhus, men jag gissar att detta är den tillbyggda ovanvån, som inte tycks vara byggd i liggtimmer, utan möjligtvis stående? Det gör att jag inte är helt säker på huruvida stocken behövs för att binda ihop väggen i längsled eller inte, men tror att den behövs för det ändamålet.
 
  • Gilla
Evakarin54
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Det väsentliga är att ingen takstol vilar över fönstret.
Då det är ett äldre, och därmed gediget, hus så gissar jag att nästa takstol har stöd till vänster om fönstret?
Och ingen golvbjälke heller?
Då tar stocken ingen last där den är urjackad, och då behöver inget göras åt den.
Möjligtvis agerar den hammarband och håller ihop väggen i sidled. Isf är det bra om den del som finns är frisk hela vägen till andra sidan fönstret. Om det är vind ovanför går det kanske att se därifrån?

Svårt att avgöra konstruktionen från de bilder som visas. Du skriver timmerhus, men jag gissar att detta är den tillbyggda ovanvån, som inte tycks vara byggd i liggtimmer, utan möjligtvis stående? Det gör att jag inte är helt säker på huruvida stocken behövs för att binda ihop väggen i längsled eller inte, men tror att den behövs för det ändamålet.
Övervåningen är inte byggd i timmer.
 
  • Takstolar och elledningar i ett rum under renovering med synliga träbjälkar och timmerväggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rött trähus med övervåning som inte är byggd i timmer, omgiven av en grön trädgård och blå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Tycker inte heller det ser ut som att den bär någon vikt, men funktion måste den ju ha, annars hade den ju inte suttit där. Tror därför också att den stadgar väggen i längsled.

tycker dock det ser ut som att man jackar ur lite högt och lågt på huset, de verkar ha tagit ur ganska stora delar av hammarbanden(?!!?) på övervåningen också?
Dvs den horisontella takregeln som jag är högst osäker om namnet på :)
 
Har öppnat upp ytterligare, och inser att skadan bör åtgärdas. Timmersrocken som bär upp golvbjälklag på övervåningen är försvahad. Den är i behov av förstärkning. Vi behöver hjälp att åtgärda detta innan vi återställer golv och väggar i huset. Behövs en timmerman eller snickare med erfarenhet av gamla timmerhus. Nåt tips i Försvagad timmersockel och golvbjälkar i ett gammalt hus med synliga skador och behov av reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Norrtäljetrakte?
 
Evakarin54 Evakarin54 skrev:
Det är stocken som ligger ovanför fönstret som endast har en tunn ovandel kvar, sen har isolering lagts in undertill. Se pilar.
Jag tror mer att det endera suttit större fönster eller en dörr där förut. Därav urjackningen i stocken.
Spika dit några reglar av lämpligt format och hiva ut den där stenullen. Bättre att fylla hela tomrummet med virke eller sågspån.
Stenull hör inte hemma i den väggen.
 
  • Gilla
Evakarin54
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Jag tror mer att det endera suttit större fönster eller en dörr där förut. Därav urjackningen i stocken.
Spika dit några reglar av lämpligt format och hiva ut den där stenullen. Bättre att fylla hela tomrummet med virke eller sågspån.
Stenull hör inte hemma i den väggen.
Ja, det kan kanske vara så. Men det har även varit en omfattande fuktskada ovanför, som skett för mycket länge sen. Se nyinlagda bilder.
 
Evakarin54 Evakarin54 skrev:
Ja, det kan kanske vara så. Men det har även varit en omfattande fuktskada ovanför, som skett för mycket länge sen. Se nyinlagda bilder.
Skadad innertakskonstruktion med synliga träbjälkar, isolering som hänger ner och kablage, med textmarkeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
munge
  • Laddar…
Evakarin54 Evakarin54 skrev:
Ja, det kan kanske vara så. Men det har även varit en omfattande fuktskada ovanför, som skett för mycket länge sen. Se nyinlagda bilder.
Jag har sett dom, kan ha läckt in över fönster/dörr och när det byttes fönster eller dörren togs bort så blev resultatet detta.
Skulle inte vilja beteckna det som en omfattande fuktskada. Inte alls säkert att det varit mer än lite murket virke.
Huset är mer än 100 år och då får man absolut räkna med lite små skavanker.
Jag hade tagit bort stocken och satt dit så många reglar och några bröder som behövs för att få det tillräckligt tjockt.
 
  • Gilla
Evakarin54
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Jag har sett dom, kan ha läckt in över fönster/dörr och när det byttes fönster eller dörren togs bort så blev resultatet detta.
Skulle inte vilja beteckna det som en omfattande fuktskada. Inte alls säkert att det varit mer än lite murket virke.
Huset är mer än 100 år och då får man absolut räkna med lite små skavanker.
Jag hade tagit bort stocken och satt dit så många reglar och några bröder som behövs för att få det tillräckligt tjockt.
Bröder?
 
Evakarin54 Evakarin54 skrev:
Bröder?
Självklart behöver du ett par tjocka bröder till hjälp med detta :)
Jäkla autostavning, brädor !!
Skulle tro att två 195x45 reglar lagda på varandra och nått lagomt tjockt bräde blir lika tjockt som stocken. Eller kanske funkar med tre reglar.
 
GoC GoC skrev:
Självklart behöver du ett par tjocka bröder till hjälp med detta :)
Jäkla autostavning, brädor !!
Skulle tro att två 195x45 reglar lagda på varandra och nått lagomt tjockt bräde blir lika tjockt som stocken. Eller kanske funkar med tre reglar.
Jaså jag trodde att bröder var nån fackterm. Jag har bara en tjock broder men han är inte så händig.
Klokt tänkt av dig. Men som det ser ut vilar takstolen på en upprättstående bräda som är skarvad. Den behöver stagas upp med en ny regel/bräda eller hur. Men om man tar ner den uporättstående brädan för att byta uymt den, rasar inte takstolen då? Hur löser man det? Skadad, upprättstående träbräda som håller upp takstol, markerad med texten "svag punkt".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad träbalk och takstol synligt stöttad av en skarvad upprättstående bräda med sprickbildning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jaha, där ser man. Det var värre än det såg ut först.
Jag hade nog försökt byta den dåliga stocken till en likvärdig frisk. Det är inga dåliga golvbjälkar som ska vila på den så det behövs nog hyfsat kraftiga doningar.
Det går säkert att göra som föreslagits också att använda vanligt std-virke från vilken bygglada som helst, om man känner för det och vet vad man sysslar med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.