Vi har tänkt renovera vårat badrum från -78 då det finns en konstaterad vattenskada (10 år gammal).
Allt kommer, mest troligt, rivas ner till reglarna med nytt golvspån och gipsväggar, matta på golv och målade väggar enligt MVK.
Frågan är nu hur bäst man ska göra övergången mellan badrum och bastu?

Bör man göra mattan som en helhet, ev även ytskikt på väggar, för att sen regla upp allt som en fristående bastu i rummet?

Eller bör man bygga väggen som ligger mellan badrum och bastu så att den tillhör själva badrummet med ytskikt fram till dörrkarm?
Efter det bygga upp bastun som ett separat rum. Mattan kommer fortsätta mellan rummen med en spygatt i bastun.

Återkommer med bilder ev. extremt proffsiga ritningar (läs: ungarnas tuschpennor på ritblock) om min beskrivning inte ger något.
 
Båda funkar skulle jag gissa, det ena sättet att bygga är "modernare"
Jag har duschrum och bastu brevid varandra. Dom är uppdelade ch enbekant har samma fast nyare och där är hela rummet byggt först för att sen bygga bastun i rummet så att säga.
Det är "samma golv" i både duschen och bastun.
 
Det är alltså kakel/matta/väv i hela rummet inkl. innanför bastugväggar om jag fattar rätt.
Hur löste du golvinfästningen? Läst om allt mellan aluminiumram till justerbara fötter mot badrummet. Känns spontant som att det borde bli lättast att fästa väggarna som vanligt med luftspalt sen ha justerbara fötter mot badrum.
Eller har jag totalt fel och bör ta in någon som kan? :thinking:
 
T Toermae skrev:
Det är alltså kakel/matta/väv i hela rummet inkl. innanför bastugväggar om jag fattar rätt.
Hur löste du golvinfästningen? Läst om allt mellan aluminiumram till justerbara fötter mot badrummet. Känns spontant som att det borde bli lättast att fästa väggarna som vanligt med luftspalt sen ha justerbara fötter mot badrum.
Eller har jag totalt fel och bör ta in någon som kan? :thinking:
Jag kan inte svara på exakt hur det är byggt då jag inte själv som byggt det.
Det är från 70talet men det har fungerat och fungerar fort.
Men det är 2st rum och inte ett stort, så har den bekanta.
Det syns tydligt det är samma väggar och golv i både duschrum och bastu.
 
Bumpar min egen tråd.
Efter många om och men så kommer jag att regla upp en innervägg mellan bastu och duschutrymme och sätta matta över hela utrymmet.
Väggarna kommer inte bli målade utan kommer att få våtrumsmatta.

frågan som gnager i mig är nu hur väggarna ska byggas upp i bastun.
Försökt hitta ett definitivt svar på hur det ska se ut men det verkar vara en djungel av lösningar.

Någon som har tips på hur det görs bäst, med tanke på att mattan även ska läggas i bastun.

yttervägg: ångbroms, luftspalt, reglar med isolering, bastufolie och panel.
innervägg: plywood/Osb, reglar med isolering, basufolie och panel.

Har jag tänkt rätt eller totalt fel?

edit: ber om ursäkt för den oerhört proffsiga ritningen:cool:
 
  • Handritad skiss av planlösning för bastu bredvid duschutrymme, markerat med väggstrukturer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.