Hej där

Finns det någon här som köpt ett torp med renoveringsbehov och utan massa kunskap? Hur gick det för er?

Jag har länge varit sugen på att köpa något billigt, ca 200 000 lämna stan när man är ledig och bara vara. Älskar skogen.

Jag är envis gillar utmaningar och lära mig under tiden. Kan man göra torpet värre än det redan är? Kommer såklart läsa på och fråga brorsan som är snickare innan jag gör något. Men kan inte räkna med någon större hjälp.

Har aldrig levt utan el och vatten. Men för 200 tusen lär jag inte hitta något som redan har el och vatten. Drömmen är väl nytt kök och badrum men då springer pengarna iväg en hel del. Men kan även tänka mig att leva ett enkelt liv där, bara slappna av, hålla på i trädgården, plocka bär och svamp, gå långpromenader, ligga i hängmattan och läsa böcker ja ni förstår. Ha tak över huvudet när man ska sova, hur kokar man potatis utan el?

Är verkligen nybörjare men någon gång måste vara första gången

Ge mig era allra bästa tips
 
  • Gilla
Genaugenau
  • Laddar…
Kör på!
Köp ett torp och ett par böcker om gamla hus, och lär dig mer här på byggahus.se.
 
  • Gilla
sir_daniel och 1 till
  • Laddar…
Kanske lite off topic med lite åt samma håll.
Vi köpte vårt första hus år 1975. Ingen besiktning, fanns inte på kartan då.
Det var en gammal fiskarstuga i Göteborgs södra skärgård, som sedan varit affär, och därefter fritidshus + damfrisering. Byggd någon gång 1800-kallt och tillbyggd flera gånger, bland annat 1914 och 1935.
(Det såg man på tidningssidornas datum, sidorna som låg under sågspånet som isolering under golvbrädorna.
Nåväl, köpte för 180.000 kr 1975, och sålde 1998 för 830.000 kr efter mycket renoverande.
Fastigheten bytte senast ägare år 2009, då priset var 3.095.000 kr.
Så helt okunniga som vi var inom husbygge, så fick vi ihop det och det gick tydligen att gå vidare för nästa och näst-nästa ägare.
 
Köpte vårt hus utan bes men med inställningen att allt behövde bytas (och det stämde), sedan lärde vi oss längs vägen (utöver det vi redan kunde).

10 år senare och en rejäl ökning i livskvalité och värde har det varit väl värt det
 
Redigerat:
  • Gilla
Genaugenau
  • Laddar…
Det enda sättet jag kan tänka mig att "göra det värre" är väl om man börjar isolera utan kunskap. Annars kommer man långt med intresse, nyfikenhet och framför allt tid!

Jag löpte en stuga utan besiktning och gjorde ett "värstascenario". Det har långt ifrån uppfyllts även om det dykt upp en del överraskningar längs vägen. Men då har planen varit att anlita hantverkare till mycket och bara göra enklare jobb själv.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.