Funderar på hur mycket effekt man tappar om man måste koppla en köksfläkt med utblås till en skorsten som sitter 2 m bredvid själva fläkten!? Är det bättre med en kolfilterfläkt då?
Eller är det normalt att behöva leda så långt bort?

Jag måste alltså lägga någon slags anslutning ovanför köksskåpen o dra den till Ingången till skorstenen längst till vänster (det hålet är inte inritat i bilden). Det är inritat en liten spis där längst in till vänster som motsvarar en vedspis som står där vid murstocken. Hålet för fläktens utblås är rakt ovanför vedspisen.
 
  • Illustration av ett kök med gröna skåp, spishäll, ugn, köksfläkt och en diskbänk, planerat för anslutning till skorsten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej Fröken Hjälplös, välkommen till Bygga Hus-forumet!
Jag tycker inte att det borde var något större problem att leda fläktutblåset ett par meter åt sidan, om skorstenskanalen sedan inte är tillkrånglad, utan det blir fritt blås ut över taket.

Vår spisfläkt, som är väldigt lik din,
Kök med spisfläkt ovanför spis och öppna trähyllor, omgiven av ett urval krukväxter och köksredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har fläktröret draget mer än 1,5 meter åt höger på bild, till platsen det går upp över taket genom en plåthuv.
 
Ah, OK. Tack! Jag kommer få ha min anslutning nedanför innertaket o ansluta mot hålet in i murstocken (som inte syns). Sen är jag osäker på hur rökkanalerna går.

Och tack för välkomnandet! Håller på att renovera lite i en stuga jag köpt i nyss. Mycket jobb o funderingar men kul att träna sig på att våga göra. Har fler frågor om gips på murstock men det får bli en ny tråd! ☺️
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.