Hej! Jag har nyligen flyttat in i ett hus och behöver er hjälp att förstå vad jag kan göra med garaget. Jag ska försöka beskriva "problemet":

Garaget är en rätt udda konstruktion i dagsläget, det är en 10 x 6 m betongplatta, på denna står 3 st lagerhyllor/pallstallage som bär upp resten av konstruktionen. Hyllornas ben är blå i bifogade bilden och stålreglarna som utgör själva "hyllorna" är orangea. Takstolarna tar i dagsläget stöd av de orangea stålreglarna. Stående träpanel på utsidan och betongpannor på taket. Underkanten av stålreglarna och därigenom invändiga takhöjden är knappt 2m, eftersom jag själv är 2 m lång så innebär det att jag snuddar i taket och riskerar slå skallen om jag inte går runt och duckar så smått hela tiden. Det jag vill åstadkomma är två saker:
1. Höja innertaket med minst 30 cm, ju mer desto bättre. Bra om det fortfarande blir ett loft ovanpå där jag kan förvara takräcken, slalomskidor och liknande.
2. Isolera väggar och tak så att jag kan ha värme på vintern.

För att åstadkomma punkt 1 vill jag jag alltså ta bort de orangea stålreglarna och helst stödbenen i mitten av garaget i blått. Stödbenen längs med väggarna kan få vara kvar. Därför behöver jag bygga om takstolarna så att jag växlar av lasten från de orangea stålreglarna och samtidigt höjer taket. Det här är i Trosa(Snözon 2). Överramarna är 145x45 och regeln i taknocken är 195x45.

10 000-kronors-frågan är alltså: Hur gör jag detta på bästa sätt?

3D-ritning av ett garage med blå stödben och orangea stålreglar som stödjer ett tak med träkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av ett garage med blå stödben och orangea stålreglar som stödjer ett träkonstruktionstak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av ett garage med lågt tak med stödben och stålreglar, träpanelväggar och takfönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Problemet är ju att du inte har nå takstolar i den bemärkelsen. Här har man byggt på typ gammalt vis och byggt nerifrån och upp och anpassat allt efter väggar som tar form neröver.
Vill du göra som du tänkt så handlar det ju nästan om att göra nya takstolar dimensionerade efter spännvidden som dessutom ser ganska stor ut så jag tror ärligt talat inte att det handlar om att skruva dit nån extra regel bara.........
 
Tack för svar! Mina tankar är att sätta en underram(eller hanbjälke) på varje takstol och eventuellt diagonaler om så krävs. Kan det funka? Finns det något annat sätt som är bättre?

Spännvidden är 6 meter. Om det är nödvändigt så kan jag sätta en stolpe mitt i garaget som stötta(liknande som det är idag alltså) men helst skulle jag vilja slippa.
 
Intressant problem. Der "enklaste är nog att tillverka nya takstolar som du sätter mitt emellan de befintliga. Sedan kan du ta bort större delen av stålkonstruktionen och låta de gamla högbenen sitta kvar. De nya takstolarna kan du förse med hanbjälkar på halva höjden.
 
J justusandersson skrev:
Intressant problem. Der "enklaste är nog att tillverka nya takstolar som du sätter mitt emellan de befintliga. Sedan kan du ta bort större delen av stålkonstruktionen och låta de gamla högbenen sitta kvar. De nya takstolarna kan du förse med hanbjälkar på halva höjden.
Hej! Tack för svar. Vad är anledningen till att bygga helt nya takstolar istället för att komplettera de befintliga överramarna med en hanbjälke eller underram?
 
Finns ju firmor som lyfter och flyttar hus. Skulle det inte gå att höja allt med domkrafter och kanske bygga några varv med lättbetongblock mellan grund och ”väggreglar”?
 
Man kan göra på olika sätt. Min bedömning är att det är enklast att göra som jag skrev, men det är inte säkert.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.