Hej,

Jag funderar på att köpa ett begagnat hus men får känslan att väldigt få har bytt ut vatten och avloppsrör under huset, av förståeliga skäl, känns ju väldigt meckigt. Många hus på marknaden är nu 45+år gamla och man blir lite rädd att man sitter där om tio år med ett kasst avlopp och måste riva upp fina badrum, kök, och eventuella rum rören går under för att byta ut dom. Är jag överdrivet orolig? Hur lång livslängd har rören under huset?

Om man skulle ha otur går det att fixa eller är det mer ekonomiskt att riva kåken och bygga en ny? Antar att man måste slå upp golven, gräva ut rören inifrån huset, byta dom, och sen återställa allt. Rören måste rimligtvis nå frostfritt djup (1-2m?) ganska snabbt så det borde bli en hel del grävande. Det hela känns som sagt väldigt meckigt och dyrt.

Läste nånstans att undermåliga avloppsrör användes på 70-talet och att man borde byta ut dom, nån som har gått igenom ett sånt byte?
 
P palmstam skrev:
Hej,

Jag funderar på att köpa ett begagnat hus men får känslan att väldigt få har bytt ut vatten och avloppsrör under huset, av förståeliga skäl, känns ju väldigt meckigt. Många hus på marknaden är nu 45+år gamla och man blir lite rädd att man sitter där om tio år med ett kasst avlopp och måste riva upp fina badrum, kök, och eventuella rum rören går under för att byta ut dom. Är jag överdrivet orolig? Hur lång livslängd har rören under huset?

Om man skulle ha otur går det att fixa eller är det mer ekonomiskt att riva kåken och bygga en ny? Antar att man måste slå upp golven, gräva ut rören inifrån huset, byta dom, och sen återställa allt. Rören måste rimligtvis nå frostfritt djup (1-2m?) ganska snabbt så det borde bli en hel del grävande. Det hela känns som sagt väldigt meckigt och dyrt.

Läste nånstans att undermåliga avloppsrör användes på 70-talet och att man borde byta ut dom, nån som har gått igenom ett sånt byte?
Rören under huset behöver inte ner djupt och ligger ofta väldigt ytligt. Utanför gräver man enklare. Inte ska du behöva byta huset för att avloppet tjänat ut.
 
Du bör inte vara orolig för rören, utan bör planera att byta dessa.
Om det inte har gått för långt (gjutjärn som rostat sönder, betong/tegelrör som kollapsat) så är Relining ett alternativ för att inte behöva riva upp golv.
Här kan det vara värt att filma rören efter köpet för att bedöma skicket.
 
Claes Sörmland
Det är mjukgöraren i PVC-rör från främst 60-talet som lakas ur så att rören blir sköra. 70-talsplasten (efter 1973) är istället väldigt robust och har nog knappast bytts i husen ännu. 70-talets platta på mark och avloppsrör gör ju att det blir tråkig bilning som sabbar golven kanske i flera rum. Ett alternativ kan vara att gräva sig in från sidan av huset med sugmaskin, jag har för mig att det förekommit trådar om detta som metod för stambyte under platta på mark. Dagens hus kommer att ha samma problem om några årtionden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.