Borrade två hål genom yttervägg in under diskbänken för att installera en vattenutkastare. Höll mig så långt ifrån de befintliga rören till blandaren som möjligt men fick en obehaglig överraskning då jag lyckades träffa slangen till varmvattnet inuti väggen. Visade sig att slangarna gick en vända i väggen innan de kom fram till blandaren.

Snabbt av med vattnet och ut med rörmokare akut som sågade upp och pluggade slangen till VV. Relativ enkel manöver så här i efterhand, men utan tidigare erfarenhet och just då var målet att få vatten i huset igen så fort som möjligt. Rörmokaren blev själv förvånad över att slangarna var dragna på detta sätt från tvätten (huvudledningen in i huset) och inte genom plattan.

Har under veckan försökt att få fatt på rörfirman igen för att boka tid för att slutföra arbetet men det verkar vara dåligt med folk med tanke både semester och Covid. Rörmokaren som var här nämnde att istället för att dra ny slang från tvätten till köket inuti väggen kunde man koppla på en mjuk PEX-slang mellan den avklippta slangen och blandaren under diskbänken. Funderar på om detta är något som jag kan ge mig på själv? Inte så sugen på att ringa hit rörmokaren akut igen så vill försäkra mig om att inte ta onödiga risker.

Vågar jag lossa på pluggen som rörmokaren satt dit (självklart efter att vattnet stängts av)? Kan jag skruva dit den igen ifall jag vill backa? Antar att det är en klämringskoppling? Kommer jag kunna skruva på den mjuka slangen på kopplingen om jag tar bort själva ändpluggen eller behöver jag skaffa någon annan del?

Tacksam för hjälp med detta lätt havererade projekt. :(
 
  • Avklippt vattenrör med klämringskoppling och plugg, och flexibla slangar under diskbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är inte med på vad du menar men ja. Stäng huvudkranen. Ta isär. Åk till rördelsfirma och shoppa
 
Frågan är vad jag behöver shoppa? Kopplat den mjuka pexslangen till blandaren (syns längst ner på bilden). Räcker det att ta bort ändpluggen på röret ovan och skruva på slangen? Eller behöver jag andra delar?
 
Freddan101 Freddan101 skrev:
Frågan är vad jag behöver shoppa? Kopplat den mjuka pexslangen till blandaren (syns längst ner på bilden). Räcker det att ta bort ändpluggen på röret ovan och skruva på slangen? Eller behöver jag andra delar?
Om stoppet som rörmokaren satte in var en pex halvkoppling + propp så funkar det väl med en sexkantsnippel ( t.ex. på biltema
6-KANTSNIPPEL FKR 1/2"(R15)
Art. 87-9840)
 
Krilleman
NEJ, det är inte en halvkoppling utan en Vatette provtryckningspropp. Denna kan du ta isär och sedan dra åt utan problem om du åter behöver proppa vattnet.

Således behövs en rak Vatette 15xG15 övergång för att detta ska bli OK.
Rak har RSK: 1940519
Rak med avstängning har: 8547011

Detta bygger ju självklart på att det är 15-gänga på den lekande muttern från din flexibla slang. Sen är inte jag någon idol av dessa anslutningsslangar. Jag tycker det är bättre att göra det korrekt på en gång.

Googla RSK på dom siffrorna ovan med endast svenska resultat så hittar du flera internetbutiker som saluför dessa!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.