Hej,
Jag har precis köpt ett hus av ett dödsbo, där det stått obebott i tre år. Jag har spårat en fuktskada till ett läckande vattenrör innanför badrummet. Har nu knackat loss och hittar då stora mögelskador och trådar som växer på tegelväggarna innanför putsen. Ser ut ungefär som rottrådar till växter.
Skadorna finns givetvis i badrummet men även i köket på andra sidan väggen.

1. När jag knackar ner putsen ser det helt friskt ut en halvmeter ovanför vattenskadan på kökssidan. Måste jag ändå knacka bort putsen i hela köket eller räcker det att ta bort det skadade, torka upp och sedan putsa på nytt?

2. De här trådarna, som ju säkerligen växer i putsen mellan rummen, är de så farliga så att jag måste knacka ner hela väggen? Vad är trådarna för något?

3. Kan jag ta ett rum i taget? Alltså först renovera badrummet och sedan köket? Eller måste jag ta tag i skadan från båda sidor samtidigt och därmed vara utan både kök och badrum?

4. Kvalitén på avfuktare varierar. Har du ett tips om en bra avfuktare. Antar att det är bra att inte bara hyra utan äga en sådan.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
A
Det är väldigt svårt att ge svar utan mer information.

börja med några bilder tack.
 
  • Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
P petoll skrev:
2. De här trådarna, som ju säkerligen växer i putsen mellan rummen, är de så farliga så att jag måste knacka ner hela väggen? Vad är trådarna för något?
Mögel är ju svamp och trådarna du ser är svampmycel (svamptrådar) farligheten kan jag inte bedöma.
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Det normala är att man åtgärdar det som är enkelt och praktiskt och åtkomligt på bästa möjliga vis. Mögel efter vattenläckage är inte farligt på det viset utan dör ut om det fuktiga försvinner. Det som blir kvar är bara visuellt fult.
 
  • Gilla
petoll
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Det är väldigt svårt att ge svar utan mer information.

börja med några bilder tack.
 
En vägg med mögelskador, verktyg och färgburkar synliga i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mögelskadad vägg med synliga svartmögelangrepp och två plastdunkar i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mögel och fuktskador synliga på en betongyta under ett träbjälklag i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla föremål i en källare, inklusive rostiga verktyg och staplade porslinsskålar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Var har vi hamnat? Du skrev skador på väggarna innanför putsen? Nu ser det ut som vi hamnat i nån källare/förråd någonstans.....
 
S Stefan1972 skrev:
Var har vi hamnat? Du skrev skador på väggarna innanför putsen? Nu ser det ut som vi hamnat i nån källare/förråd någonstans.....
Det är källaren under badrummet där en kran har läckt – kanske i åratal.
 
jaha, ja det är väl bara borsta rent det värsta och låta resten vara. Så fort läckaget upphör och det inte finns möjlighet för det att växa så dör det och kvar blir bara nåt visuellt.
 
A
Bara för att få lite tydligare svar:

1. Bilderna vi ser är från källaren under badrummet?

2. Du skrev att det var mögel på vägg mellan badrum och kök. Är detta en murad/teglad/gjuten vägg som sedan är putsad eller finns det organiskt material i väggen?


Om det nu är en helt icke organisk vägg så borde det vara OK att göra ett rum i taget. Tänk på att verkligen låta fukten försvinna så du inte bygger in fukten med tätskiktet.

För lite hängslen så rollar du på något mögeldödande medel efter du fått ner putsen och låter detta torka in.
 
mathiash77 skrev:
Bara för att få lite tydligare svar:

1. Bilderna vi ser är från källaren under badrummet?

2. Du skrev att det var mögel på vägg mellan badrum och kök. Är detta en murad/teglad/gjuten vägg som sedan är putsad eller finns det organiskt material i väggen?


Om det nu är en helt icke organisk vägg så borde det vara OK att göra ett rum i taget. Tänk på att verkligen låta fukten försvinna så du inte bygger in fukten med tätskiktet.

För lite hängslen så rollar du på något mögeldödande medel efter du fått ner putsen och låter detta torka in.
Ja precis. Bilderna är från källaren under badrummet. Jag har ännu inte börjat knacka ner badrummet. Är bara orolig för vad det är. Trådarna tyder på svamp, som jag förstår är nästa steg efter mögel. Men det finns inga svampar, bara massor av trådar.
 
Jag tycker det ser mer ut som nån svamp än mögel, kanse källarsvamp?

Hur det bekämpas vet jag inte, läst att folk brukar bränna med gasolbrännare där det går.

Du har inte sett nått "kakao liknande damm" i huset?
 
K kettu skrev:
Jag tycker det ser mer ut som nån svamp än mögel, kanse källarsvamp?

Hur det bekämpas vet jag inte, läst att folk brukar bränna med gasolbrännare där det går.

Du har inte sett nått "kakao liknande damm" i huset?
Nej, något sådant damm har jag inte sett. Inget damm alls, faktiskt.

Nu har vi ägt huset i två dagar, men bara det att jag börjat knacka loss och bära ut samt torkar upp källaren, gör att något av lukten släpper.

Det jag är orolig för, är att jag inte får bort tillräckligt innan jag börjar bygga upp igen. Vissa säger att det torkar ut och löser sig medan andra varnar för att det fortsätter växa inne i väggarna, livnär sig på puts.

Vad är skillnaden mellan mögel och svamp? Är det ena värre än det andra?
 
S
P petoll skrev:
Nej, något sådant damm har jag inte sett. Inget damm alls, faktiskt.

Nu har vi ägt huset i två dagar, men bara det att jag börjat knacka loss och bära ut samt torkar upp källaren, gör att något av lukten släpper.

Det jag är orolig för, är att jag inte får bort tillräckligt innan jag börjar bygga upp igen. Vissa säger att det torkar ut och löser sig medan andra varnar för att det fortsätter växa inne i väggarna, livnär sig på puts.

Vad är skillnaden mellan mögel och svamp? Är det ena värre än det andra?
Praktiskt sett är det ingen skillnad i hur du ska hantera det, äkta hussvamp kan vara betydligt allvarligare än mögel (obs! Tycker inte dina bilder på något vis ser ut som äkta hussvamp).

Det stora problemet är fukten och jag skulle rengöra grundligt så att väggen ser frisk ut sen absolut inte bygga in det på något vis igen på kanske ett år eller så, utrymmet ser väl inte ut att vara ett utrymme ni ska använda till något mer än förvaring eller? Isåfall spelar ju ytskiktet mindre roll.

Går det att få några bilder lite längre ifrån så att man ser vad man tittar på, jag tycker det ser ut som jag tittar på en bergsvägg :)
 
Tråkit
P petoll skrev:
Nej, något sådant damm har jag inte sett. Inget damm alls, faktiskt.

Nu har vi ägt huset i två dagar, men bara det att jag börjat knacka loss och bära ut samt torkar upp källaren, gör att något av lukten släpper.

Det jag är orolig för, är att jag inte får bort tillräckligt innan jag börjar bygga upp igen. Vissa säger att det torkar ut och löser sig medan andra varnar för att det fortsätter växa inne i väggarna, livnär sig på puts.

Vad är skillnaden mellan mögel och svamp? Är det ena värre än det andra?

Tråkigt som nyägare att få en sån här projekt från början.

Både mögel och svamp behöver fukt för att leva. Svamp mera fukt än mögel. Dom har ju rätt, få bort fukt så dör båda ut.

Jag är ingen expert, men kort sagt så skulle säga att svamp bryter ner trä snabbare än mögel, men mögel kan vara mera hälsobesvärande för den känslige. Detta beroende på vad för sort som växer.

Riv tills du kommer till rent material, då vet du hur långt svampen spridit sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.