Hej,
Kan någon säga något om åldern på denna pärlspont och tapeter, hittade årtalet 1837 skriver på pärlsponten med det kan ju inte stämma?
Är i köket, både väggar å tak har pärlspont
 
  • Gammaldags tapet med blommönster i beige, brunt och vitt, möjligen från 1800-talet, i ett kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis frilagda pärlspontväggar med historisk tapet, mönster synligt, i ett tillstånd av förfall och åldring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Måttband mot gammal pärlspont och tapet, mönstrad tapet skalar av, sliten vit pärlspont synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, hur har det gått, har du fått klarhet i frågan?
Historisk tapet med jugendmedaljonger, märkt "Jugendrand 1915", representerar äldre stil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hittade den här tapeten som Lim&Handtryck har daterat till 1915.
Medaljongen påminner om din. Jag får inte länkar att funka idag. Men du kan säkert leta upp den själv. JUGENDRAND från LIM & HANDTRYCK - originalvals 1915.

Pärlsponten är ju bred så den är ju i den äldre skalan. Ditt årtalkkan nog stämma där. Om jag nu inte minns helt fel.
 
Redigerat:
Tack så jättemycket för svar! Jag har nu fått reda på att bottenvåningen byggdes ”af prima furutimmer 1810” å sedan tillkom 1,5 plan 1851 sedan ska en stor renovering skett 1870-1880. Men det ärnågot skumt för måtten stämmer på noteringen från 1810 men halva bottenvåningen är nu tegel och inte ”prima timmer” förstår inte riktigt varför...

tack för tips om tapeten den är väldigt lik och jag har nu i ett annat rum hittat ett tidningsurklipp från 1919 så det stämmer ju bra!
 
Spännande. Är det alltså tegel där det tidigare var timmer? Kan det ha brunnit? Eller blivit skadat på annat sätt? Om måtten är de samma känns det väl som att något hänt som gjort att man ersatt materialet men utan att ändra storlek eller annat.

Det går kanske att hitta lokaltidningens arkiv från den tiden?
 
Ja, det står i försäkringshandlingarna för lån från 1810 att huset är av prima timmer och de måtten de anger är precis samma som huset är idag (omräknat från aln till meter) men hela Norrväggen är idag tegel (tror det bara är bottenvåningen) samt de flesta innerväggarna, så de är teglade även om de inte är bärande. Teglat från golvbalk å rakt upp i det gamla taket, ibland ligger de an mot taket å ibland med ett litet mellanrum. Mycket konstigt och för mig opraktiskt... har hittat flera tidningsurklipp från 1918-1919 så det bör ha skett då. Bra tips på å kolla om det finns någon uppgift på eventuell brand.

För mig konstigt ändå att inte bygga med timmer igen. Men man kanske gjorde så?
 
Väldigt märkligt och spännande. Jag förstår att det inte känns helt praktiskt dock.

Kan ni se teglet någonstans? Tegel var ju oftast lokalt producerat och färg och storlek brukar kunna avslöja var det är tillverkat. Om vi förutsätter att det hände ngt med huset kan det ju vara så att det fanns tegel lätt tillgängligt och att det var lättare att få tag på än timmer.

Det hade ju blivit vanligare med lätta stommar i hus vid den tiden som du tror att det blivit ombyggt. Dessutom var det krigstid och ev kanske timmer var svårt att få tag på.
En lätt stomme kanske inte bedömdes som tillräcklig om övriga huset var timrat och då kan ju tegel ha setts som en bra kompromiss.

För mig känns det troligt att något hänt huset, brand eller att något skadat huset på något sätt och att det lagats. Om man byggt om skulle byggnaden ju vara större eller annorlunda.

Det är så spännande att försöka förstå vad som hänt ett hus. Kanske finns det något hembygdsarkiv att titta i?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ja det är jättespännande! Jag rev en garderob så jag har flera tegelstenar men de är inte märkta någonstans, däremot så tycker jag det verkar vara dålig kvalitet på teglet. Får forska om storleken.

Det fanns skog till gården på denhär tiden så timmer borde de ha haft. En grej jag har funderat nu är att kring 1918-1920 byggde de en gigantisk ”huvudbyggnad” i Sten (jag antar tegel) å eventuellt kunde detta vara tegel som inte höll kvalite att bygga stora huset med... Gården gick i konkurs i samband med detta bygge.
 
Hur menar du att det är dålig kvalité på teglet?
 
Eller ja alltså jag kan ju inget om tegel men det faller sönder väldigt lätt så jag tänkte det var dåligt men det kanske bara är gammalt :) . Å flera av tegelstenarna är svarta i mitten ser man när de gått sönder.
 
Hmm, det kanske är lersten, alltså obränt tegel?
 
Googlade på det nu, intressant :)
Låter som det ja. Å är inte vanligt murbruk heller utan mer kalkaktigt
 
  • Renoveringsrum med blottlagda tegelväggar och synligt kalkaktigt murbruk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det här från ditt hus? Det är jättefint.
Och blir ju bara mer och mer spännande.
 
Ja visst är det fint :)
Väggen går rätt upp mot innertaket så den har uppkommit någongång efter att taket är gjort. Spännande ja :)
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
G GulaHusetpåBerg skrev:
Ja, det står i försäkringshandlingarna för lån från 1810 att huset är av prima timmer och de måtten de anger är precis samma som huset är idag (omräknat från aln till meter) men hela Norrväggen är idag tegel (tror det bara är bottenvåningen) samt de flesta innerväggarna, så de är teglade även om de inte är bärande. Teglat från golvbalk å rakt upp i det gamla taket, ibland ligger de an mot taket å ibland med ett litet mellanrum. Mycket konstigt och för mig opraktiskt... har hittat flera tidningsurklipp från 1918-1919 så det bör ha skett då. Bra tips på å kolla om det finns någon uppgift på eventuell brand.

För mig konstigt ändå att inte bygga med timmer igen. Men man kanske gjorde så?
Så intressant - hur hittade du försäkringshandlingar?
 
Hej, jag fick låna ett utdrag från en släkthistoria där det stod, jag vet inte hur släktforskaren fått tag på det. Men han har hittat uppdateringar från varje gång de belånat fastigheten, det står att det är försäkringshandlingar. Det är jätteintressant för man kan följa varje gång de gjort en ny byggnad etc.
Idag är övriga byggnader avstyckade men intressant iaf :)
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.