2an
Vet du om solslingan är utdragen eller i rulle, har själv haft denna tank(e)
 
Dumma jag...

Har räknat nu och skulle jag inte behöva lägga en hel dag på att värma upp 3m3 och ha nytta av den värmen måste jag ha en panna på ca 175Kw.

Pratade med en på Nibe. Han sa att man inte skulle ha mer än 1500l max 2000l till en panna på 30-40Kw. Stämmer detta?

Nu blir det nog bara 1500-2000l. Ska ringa Tanksvets och prata och fråga lite om förvärmingslinga. Och Nibe Vedex ligger bra till som panna
 
Sen är det om man ska satsa på två 750l eller en 1500l. Eller en 750 och en 1500l.
Man ska ju multiplicera huset kvm med 12 för att få fram lagom volym.

180*12=2250

Vad tror ni?
 
gådeberg skrev:
Dumma jag...

Har räknat nu och skulle jag inte behöva lägga en hel dag på att värma upp 3m3 och ha nytta av den värmen måste jag ha en panna på ca 175Kw.

Pratade med en på Nibe. Han sa att man inte skulle ha mer än 1500l max 2000l till en panna på 30-40Kw. Stämmer detta?

Nu blir det nog bara 1500-2000l. Ska ringa Tanksvets och prata och fråga lite om förvärmingslinga. Och Nibe Vedex ligger bra till som panna
Nja de stämmer inte riktigt utan det är eldstaden som beror på hur många ggr du måste lägga på..
Har du en ackvolym på 3 m3 så rymmer den värme från 180-200 liter ved, Du rymmer ca 60 kWh/1m3 vatten så till 3m3 ack är det lämpligt med en calmar v65/baxi solo innova 50 kW/orlan 40 kW.. Då klarar tanken att ta en full panna även då du inte kör värme..

En kompis kör med en ctc v35 (105 liter eldstad) mot 2,5m3 ack som är ansluten mot en 500 liter ack i huset = 3m3 o han önskade sej större eldstad då det krävs nästan 2 fulla pannor för att värma allt nu på sommaren o utan värme uttag.. På vintern måste han lägga på 3 ggr eftersom huset förbrukar en del under tiden eldningen pågår.. :-/

Jag skulle kolla på orlan pannan på 40 kW (185 liters eldstad) för ca 22000:- med spaksotning o köra på 3m3 acktank med antingen dubbla uttdragna vv slingor el utdragen solslinga som förvärmningsslinga o förrådsberedare..
Väldigt simpelt med byte mellan ved/pellets i den pannan oxå då man bara byter hela luckan o drar ut botten keramiken.. En extra lucka kostar 1000:-
 
Han på Nibe sa att det inte fanns någon mening med 3m3 för att innan jag hunnit använda all värmen när jag äntligen fått upp den hade den läckt ut nere i pannrummet.
Måste jag upp på dom lite "större" pannorna då? Vekar som att alla har dom på 30-40Kw

Men tre vedinlägg vad är det i tid? 4h?
 
Hocke skrev:
2an
Vet du om solslingan är utdragen eller i rulle, har själv haft denna tank(e)
Nej jag vet inte hur solslingan ser ut till deras tankar men den bör va stående o gärna utdragen.. Har du en sådan tank med solslinga??

En kompis kör med en effekta 500 l med 200 l förrådsberedare o stående utdragen solslinga som förvärmningsslinga med mycket bra resultat.. Han har vv behov på 50-60 kWh/dag o tanken blir kyld till ca 25° i botten.. :)
 
gådeberg skrev:
Han på Nibe sa att det inte fanns någon mening med 3m3 för att innan jag hunnit använda all värmen när jag äntligen fått upp den hade den läckt ut nere i pannrummet.


Men tre vedinlägg vad är det i tid? 4h?
Ja det va väl runt 4-5 timmar från det att han gjort upp eld till han la på sista brasan sen brann den nån timme oxå..

Han sa att han borde haft en eldstad på 200-220 liter till acktanks volymen då hade han bara göra en brasa/dag då det är riktigt kallt.. Han förbrukar 30 m3 ved/år..

Om värmen lämnar tanken så snabbt är det för lite isolering... ;)
 
Säg att kan kanske får elda 3h med Niben me den 750l+1500. Jag vill nog ändå komma upp i runt 2m3 för att det ska vara lagom då huset är på 180kvm
 
gådeberg skrev:
Säg att kan kanske får elda 3h med Niben me den 750l+1500. Jag vill nog ändå komma upp i runt 2m3 för att det ska vara lagom då huset är på 180kvm
Jag skulle köra på 3m3 om utrymme i pannrumet finns o titta på en större panna.. ;)
 
Jag kör med en innova och är mer än nöjd med den.
En 30kw och 2000L tank. Det är lagomt men skulle nog haft lite till.
Nu när det inte är någon värme på i huset räcker det med ett ilägg för att flytta nålen i termometern från 40 till 90 grader.

Jag skulle ha tagit inova 50kw och 3000 ack. Det skulle bli perfa.
 
Jag kör med Vedex3000 och 2x750L ack. Mina tankar värms från 45-95 grader på ett ilägg. Har man större ack volym till vedexen så måste man lägga i mer än en gång. Jag har ett hus på ca 130 m2, bor i skåne och då räcker det bra med 1500L.
 
2an skrev:
Jag skulle köra på 3m3 om utrymme i pannrumet finns o titta på en större panna.. ;)

Andreas_Hansson skrev:
Jag kör med en innova och är mer än nöjd med den.
En 30kw och 2000L tank. Det är lagomt men skulle nog haft lite till.
Nu när det inte är någon värme på i huset räcker det med ett ilägg för att flytta nålen i termometern från 40 till 90 grader.

Jag skulle ha tagit inova 50kw och 3000 ack. Det skulle bli perfa.

Felet är väl att man är snål ;)
Men man ska väl inte snåla i detta fallet men det skiljer en hel del på en Nibe och Innova 50. Fast det är väl verkligenm fel tillfälle att vara snål här...
Man får alltså elda på ganska hårt i pannan om man har en på 30-40Kw och 2-3m3 i tankarna?
 
Det är alltså storleken på den uppvärmda ytan som bestämmer hur mycket vatten du ska ha. Sen ger ackumulatorvolymen vilken panna du behöver.

Själv har jag 2250 liter vatten, som värms med en Atmos DC35SF. 140 liter i vedmagasinet. Ner till -15°C innebär det en tändning, två inlägg, om dygnet.

10 + 15 meter varmvattenslinga i en 750-liters tank fungerar utmärkt. Går bra att duscha även om tanken för tillfället råkar ha sjunkit ner under 45°C.
 
Hur ofta man vill vara i pannrummet avgör väl storleken på ack samt panna. Vill du elda dubbelt så ofta, ta en 20kWpanna med 100-130liters vedvolym samt 1,5m3 ack. Är du mer bekväm, ta en 50kWpanna, 180-250 liters vedvolym och 3m3 acktank.

Merkostnaden för bekvämligheten är visserligen 20kkr men du slipper bo i pannrummet....

Själv kommer jag köra med Innova50 samt 3m3 ack till det nya pannrummet.
 
Men hur mycket gör du av med i nuläget? (kWh eller kubikmeter ved)
Det är ju också ganska avgörande för ditt val om huset är stort och dragigt, litet och välisolerat och ligger i Kiruna eller Ystad.
Sen beror det lite på om du har hög eller lågtempsystem (temp på radiatorretur). Ju högre returtemp desto mindre kan du lagra i tankarna.

Jag bor i Hudik, har 140m² hyfsat välisolerat och golvvärme (25- 40° returtemp). max effektbehov på c:a 6kW
När det är som kallast (under -20°C) måste jag elda 2-3ggr/ dygn eftersom jag bara har 1000L ack ,
hade jag haft 2000L hade det räckt att elda 1gång med ett extra ilägg (Vedex 3000 = 95L vedmag.).

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.