Tjenare.. är i full färd med att börja renovera mina garagedörrar... Nu sitter det 7mm spårad plywood men funderingarna gäller tro ni det funkar bättre med 12mm eller 7mm plywood:)
 
Åsa Lund
12 mm håller säkert bättre i längden
Bara kolla att det får plats överallt med 5 mm till. Vid gångjärn och andra beslag och så...
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
12 mm håller säkert bättre i längden
Bara kolla att det får plats överallt med 5 mm till. Vid gångjärn och andra beslag och så...
Det jag är lite rädd för är att konstruktionen kanske är lite klen så att dörren hänger sig... Samtidigt kan ju inte några millimeter till väga så mycket..
 
Slår du ett helt plywoodflak över dörrbladet så blir det en förstärkning som just försvårar att det hänger ned. Gäller bara att gångjärn och infästning håller
 
Jo det är sant, men jag tänkte nog mer på att gångjärnen inte skulle palla och att dörren hänger sig på det sättet :)

Men det blev faktiskt 7mm plyfa i alla fall då 12mm var så vriden att jag skämdes bara av att titta på skiten... Så nu blir det 7mm som jag fräser in egna spår i.. sedan grundolja, grundfärg och 2 lager fönsterfärg...
Tänkte att jag fräser 3 mm djupa spår... Vad tror ni :)
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Puffar upp denna tråd med hopp om Före och Efter-bilder? :D
Här har du en rätt så talande bild :)
Tyvärr har jag ingen närmre bild på hur illa det gamla var..

Köpte 7mm plyfa, sågade med sänksåg, fräste in spår med handöverfräsen.
Oljade först in spåren sedan oljade in allt igen för att därefter måla allt...
Limmade och spikade fast dem med rostfria dyckert i pistol och sedan målade sista lagret på plats :)

Ungefär så blev det mvh Jonas
 
  • Två garageportar, en orenoverad i mörkt trä och en nyligen renoverad i vitt, på en byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt! Antar att du menar att den vänstra porten är "Före" :thinking:. Isåfall var de i betydligt bättre skick än våra gamla skrutt-dörrar. :sweat:
 
Njae det var den bra porten.. Och bilden är lite snällare än verkligheten... Man kunde gröpa loss de första 3 mm med fingrarna..
Om jag skulle göra om det så hade jag nog köpt färdig spårad plywood i alla fall.. Mest för att det tog lång tid som jag hellre hade lagt på inoljningen/målningen och allt lull lull runtomkring :)
Men resultatet blev kanoners
 
Ursäkta att jag är trög, men vilken av dörrarna har du restaurerat? :crysmile: Båda är enligt mitt tycke i bra skick. :thinking:
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Ursäkta att jag är trög, men vilken av dörrarna har du restaurerat? :crysmile: Båda är enligt mitt tycke i bra skick. :thinking:
Hahaha den vita är ny panel på.. synd att jag inte hittar någon bättre före bild.. det var ruttet innan helt enkelt :p
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Snyggt! Antar att du menar att den vänstra porten är "Före" :thinking:. Isåfall var de i betydligt bättre skick än våra gamla skrutt-dörrar. :sweat:
Var det inte den vänstra som var den "gamla" då? :crysmile::thinking:
 
Hahaha jooo den vänstra är den gamla och den vita (den högra) är det ny panel på... :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.