C
N Nyikåk skrev:
Vad gör IP-Onlys UEs som gör att arbetskostnaden för inkopplingen ligger på nästan 10000 kr?
Entreprenören lär inte få några 10', det är väl pengar som skall täcka hål någon annanstans...
 
MultiMan
C cpalm skrev:
Entreprenören lär inte få några 10', det är väl pengar som skall täcka hål någon annanstans...
Det är precis samma fuskande som med värmepumpar. Innan ROT kostade samma pump många tusen mer och monteringen under 4', när jag köpte min med ROT var priset nere i 10' och arbetet kostade helt plötsligt över 8'. Frågade killen som monterade, inte fick han några 8' inte även om jag inte fick veta exakt belopp.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
T ToRy skrev:
På vilket sätt gör det skillnad vad man kallar det? Hade inte ROT och RUT funnits hade de 9.000:- hamnat i statskassan om jobbet verkligen kostar 29.900:- Med det upplägget skulle de inte göra det utan de hamnar hos IP-ONLY istället.
Hade inte RUT och ROT funnits hade nog inte vi haft bolag som investerat miljardbelopp i infrastruktur och då hade tusentals människor inte haft dessa jobb att gå till varje dag.

Jag tror för övrigt att min faster hade varit en vagn om hon haft hjul :crysmile:
 
S Schobre skrev:
Hade inte RUT och ROT funnits hade nog inte vi haft bolag som investerat miljardbelopp i infrastruktur och då hade tusentals människor inte haft dessa jobb att gå till varje dag.

Jag tror för övrigt att min faster hade varit en vagn om hon haft hjul :crysmile:
Jag betalade ca 19000 för fiber för fem år sedan. Grävning ca 35 m från tomtgräns, borra hål in i krypgrunden, dra fem meter i krypgrunden, borra in i huset.

Varken RUT eller ROT.
Det ROT som TS angivit är kanske rimligt för grävning, men "installationen" inomhus tar inte många minuter, det blir inte rimligen så stort RUT.

Det ser ut som de dubblat priset för att kunden sedan kan göra avdrag.

Jag ser inte kopplingen till RUT och ROT för stora infrastruktursatsningar.
 
  • Gilla
b_hasse och 2 till
  • Laddar…
S Schobre skrev:
Jag fattar hur du resonerar men skatteavdrag är inte gemensamma pengar. Men jag antar att du menar att man berövat staten dessa pengar. Oavsett så handlar det inte om att ge bort. Det är en affärstransaktion.
Vem tror du betalar beloppet som motsvarar skatteavdraget till företaget?
 
S Schobre skrev:
Hade inte RUT och ROT funnits hade nog inte vi haft bolag som investerat miljardbelopp i infrastruktur och då hade tusentals människor inte haft dessa jobb att gå till varje dag.
Jag tror att alla bidrag från stat och EU har bidragit mer, lägg därtill visioner och vinstintressen från personer och företag.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
N Nyikåk skrev:
Jag tror att alla bidrag från stat och EU har bidragit mer, lägg därtill visioner och vinstintressen från personer och företag.
Den absolut största mängden hushåll har inte anslutits tack vare bidrag. Visionerna och vinstintressen är ju skälet till att vi har den placering vi har i internationella jämförelser.
 
Det handlar nog till sor del om att man vill muta in så stora monopol som möjligt. Vinsterna ska tas hem via månadsavgifter.
 
  • Gilla
Kirka75 och 1 till
  • Laddar…
godeha godeha skrev:
Jag har egentligen två saker jag undrar över: kan jag få ROT och RUT på mitt ursprungliga avtal .
Du har absolut en poäng där, det lär ju vara exakt samma arbete som utförs så varför inte få ROT- och RUT-avdrag på det?
 
M mlkjhr skrev:
Du har absolut en poäng där, det lär ju vara exakt samma arbete som utförs så varför inte få ROT- och RUT-avdrag på det?
Det kan bara IP-Only svara på utifrån det är företaget som avgör om de vill hantera ROT/RUT.
Upphandlar de handgrävning kontra maskingrävning blir olika förutsättningar.
 
Mina föräldrar fick samma erbjudande på Väddö, de har redan fiber i Uppsala från IP-only. Som jag förstått har det funkat bra och inte varit något krångel eller prishöjningar. Vi har själva fiber via Sollentuna energi. Min uppfattning är att Telia, IP-only eller vissa "lokala" bolag eller föreningar är de som över tid levererat fiber som funkar med OK villkor. Tex Open Infra (Svensk infrastruktur) har jag fått för mig inte alls är speciellt prisvärda i längden.

Mina föräldrar tackade ja till IP onlys första runda på Väddö, som de inte fick ihop utan avbröt. Telia gjorde samma försök men eftersom många fortfarande var bundna av IP only så fick de heller inte igenom något nät. Nu kör IP-only en andra runda. Med tanke på hur det ser ut på "landet" mot i stan så tycker jag priset är otroligt lågt, även de 29.900 (minns inte exakt priset men det ser ut vara samma erbjudande).

Mina föräldrars behov räckte med den tidigare ADSL kopplingen, men pga nedmontering / prishöjningar så kör de just nu kör vi mobilt bredband, ca 30-40Mbit och obegränsad data på landet. De kommer nog fortsätta med mobilt bredband även om de får fiber, då det blir billigare. Men eftersom ~50% måste teckna sig för att de ska etablera fiber och det är viktigt för de få fastboende och företag därute så kom vi fram till att det är rimligt att tacka ja, plus man inte vet när nästa runda är och om man då kanske får betala mer för grävningen då deras hus ligger rätt långt från stora vägen. Hade det kostat 29.000 från plånboken tror jag de inte de hade tyckt det varit värt det.

Själv är jag dock mycket skeptisk till ROT och RUT, då jag som några andra i tråden tror att de som säljer dessa tjänster helt enkelt ökat sina priser så priset för kunden nästan är detsamma. Det gör det alltså inte billigare för kunden (läs gör att de som inte hade råd nu kan köpa tjänsten och därmed efterfrågan på den typen av tjänster ökar) utan ökar lönsamheten i branscher som redan har hög lönsamhet. För tex lågavlönade städtekniker så kanske detta är vettigt. För rörmokare och elektriker är det uppåt väggarna med ROT och RUT. Det enda jag kan se att dessa avdrag gör är att minska mängden svartjobb.

Ville man verkligen måna om våra lågavlönade och göra det lättare att gå från bidrag till arbete så borde lönen under 10.000kr vara helt skattefri.

Med det sagt så tycker jag inte att varken den som väljer erbjudanden med ROT/RUT gör något fel, då "alla" gör så idag. Jag tycker heller inte företagen gör fel. Jo, om de omfördelar kostnader så att plötsligt "hårdvaran" kostar mindre än inköpspris och arbetet kostar 3ggr så mycket. Men detta kommer skatteverket nog att hitta om det görs i stor skala.

Min bild var att på det erbjudande mina föräldrar fick så hade det gamla erbjudandet löpt ut, så det fanns inget val 19.900 eller 29.900 med ROT/RUT. Dessutom hade det i deras fall som inte ämnar teckna någon tjänst varit mer fördelaktigt med 19.900 eftersom det nya erbjudandet kostade 21.000 efter ROT/RUT om man inte band sig på TV+Bredband i 24 månader.

Om jag ska tycka ännu mera, så tycker jag att stam-elnät, stam-kommunikationsnät, räls och vägar skall ägas av staten. Jag är i övrigt inte alls för statligt ägande, men situationen att dra fram två parallella nät bredvid varandra ökar kosnaden rejält i glesbygd. Att master, tjänster osv ägs privat är jättebra. Att långväga kablar ägs privat är heller inget problem. Men just detta med glesbygden är det nog svårt att få lönsamhet i att dra fram det. Ska vi som medborgare vara med och sponsra detta nät i form av bidrag bör vi även få en stor ägarandel, så att den leverantören sen inte kan höja priset till orimliga nivåer. Och som jag förstår så omfattas inte fiber av samma styrda villkor som det gamla telenätet där priser på något sätt styrs utan är för fiber helt fritt.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Mina föräldrars behov räckte med den tidigare ADSL kopplingen, men pga nedmontering / prishöjningar så kör de just nu kör vi mobilt bredband, ca 30-40Mbit och obegränsad data på landet.
J JohanLun skrev:
De kommer nog fortsätta med mobilt bredband även om de får fiber, då det blir billigare.
Sitter själv i ungefär samma situation som dina föräldrar.
Med fast telefon och ADSL för tillsammans 658 kr/månad (och då obegränsat med samtal och nedladdningsbitar.
Och IP-Only har skjutit på fiberdragningen i fyra år.
Senast i våras sa de att "nu i maj - juni drar vi fiber i ditt område".
Nu är det slutet av juli, och vi har ännu inte sett någon verksamhet som har med fiber att göra.

Så enkel fråga: Hur mycket betalar dina föräldrar för sitt mobila bredband, och vilken operatör har de?
 
J JohanLun skrev:
Med tanke på hur det ser ut på "landet" mot i stan så tycker jag priset är otroligt lågt, även de 29.900 (minns inte exakt priset men det ser ut vara samma erbjudande).
Känner likadant. 19,900 kan aldrig gå ihop. Helt omöjligt.
 
De får ju bidrag för landsbyggdsutbyggnaden. Så de bygger upp sina privata monopol med skattemedel och kunden pengar. Sedan ska de håva in vinst utan konkurrens under mycket lång tid.
 
D Daniel 109 skrev:
De får ju bidrag för landsbyggdsutbyggnaden. Så de bygger upp sina privata monopol med skattemedel och kunden pengar. Sedan ska de håva in vinst utan konkurrens under mycket lång tid.
IBLAND får de bidrag. Långt ifrån alla områden byggs med bidrag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.