Jag har ett uthus att ha min båt i som jag satte ett fönster på idag.
Jag funderar på om jag kanske gjort ganska dåligt så att sättningar/rörelsen i huset kommer knäcka mitt fönster.

Det är ett gammalt fönster som blivit över men jag måla om det och fuskspröjjsa så det skulle passa in med mitt uthus i tidig 1900 tals era. Jag tycker det blev snyggt
Ett rött uthus med nyinstallerat överfönster ovanför en stor laduport, mot skymningshimlen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fönstret liggandes på horrisontellt i nocket på huset så det är typ ett överfönster för laduporten.

Eftersom det inte går att komma åt fönstret för att öppna och att jag inte hade karmen kvar så regla jag ett hål på 62x106 på insidan väggen sen såga jag ur och tryckte i fönstret. Fönstret är 62x104 så på höjden va det precis att det passa jag fick knacka lite försiktigt med en kloss för att det skulle komma in.

Sen skruva jag några vinkeljärn i fönster-ramen och fäste i mina reglar på insidan. Inte så proffsigt men det är ett uthus så utseendet inifrån spelar inte så stor roll.

Nu till min oro, huset är inte super stabilt utan det rör sig lite när man kör in och ut båten eller när det blir varmkallt/blött torrt. Tror ni mitt fönster kommer knäckas, jag tänker att min regling kanske kan röra sig lite och att det då klämmer på ramen så fönstret går sönder.
 
Du måste ha lite spel mellan glas och regelstomme annars kommer glaset att spricka
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Du måste ha lite spel mellan glas och regelstomme annars kommer glaset att spricka

Men kan kan skruva fast fönstret i fönsterbågen eller ska den ligga "lös"?
 

Bästa svaret

Man brukar sätta en glaskonst/tätningslist runt för att om trät sväller så spricker inte rutan.
 
Jag valde att flytta reglarna lite så det blev 1cm på alla sidor och se satte jag långa skruv i vinkeljärn men lät dem va 0.5cm ifrån max inskruvade så att fönstret kan röra sig lite
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.