Det räcker på den del som är utanför köket.
 
  • Gilla
Energiexpert1
  • Laddar…
Vad är det för isolering?
 
E Energiexpert1 skrev:
Vad är det för isolering?
Lösull
 
Vet inte om jag fattade rätt men löksill är inte brandusolering
 
  • Gilla
Alexn72
  • Laddar…
H hempularen skrev:
löksill
Autocorrect ? :thinking::):D:crysmile:
 
Tomture61
Ska vara stenullsmatta , sitter nät på utsidan och 30-40 mm tjock .
Ventbutiker har.
 
Redigerat:
  • Gilla
Cabjax
  • Laddar…
Vet att det är gammal tråd men provar att fråga ändå.
Vad gäller för ingjutning av imkanal? Tänker att minst 30mm betong borde klara brand i 15 minuter också? eller måste man gjuta in ett rör med stenull utanpå?
 
Tomture61
pokasd pokasd skrev:
Vet att det är gammal tråd men provar att fråga ändå.
Vad gäller för ingjutning av imkanal? Tänker att minst 30mm betong borde klara brand i 15 minuter också? eller måste man gjuta in ett rör med stenull utanpå?
Brandisolering är kanske lite tokig benämning, isoleringen har 2 olika funktioner , om det uppstår brand , när imkanalen dras där det är kallt på vintern ska det dämpa kondensering på röret . Detta kommer från min besiktningsman.
 
  • Gilla
pokasd
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Brandisolering är kanske lite tokig benämning, isoleringen har 2 olika funktioner , om det uppstår brand , när imkanalen dras där det är kallt på vintern ska det dämpa kondensering på röret . Detta kommer från min besiktningsman.
och "isolera" den med betong skulle hjälpa mot brand men inte mot kondensering? Så jag borde gjuta in ett inklätt rör?
(förstår att du inte är din besiktningsman men du kanske har koll ändå :D )
 
Düsseldorff
Här har du branschstandard: https://imkanal.se/PDF/Branschstandard.pdf

Den nämner inte gjutning med ett ord men det går såklart att dra slutsatser ändå utifrån att betong är ett icke brännbart material.
 
  • Gilla
pokasd
  • Laddar…
pokasd pokasd skrev:
och "isolera" den med betong skulle hjälpa mot brand men inte mot kondensering? Så jag borde gjuta in ett inklätt rör?
(förstår att du inte är din besiktningsman men du kanske har koll ändå :D )
Det beror väl på var betongen finns. Kommer betongen att hålla utomhustemperatur, så kommer den att kyla kanalen så det blir kondens.
 
  • Gilla
pokasd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.