Jag har vill behandla en fasad med järnvitriol och har hört att man inte vill blanda för stark blandning om man vill undvika ett allt för mörkt och grönt utseende. Men vad är för starkt? Är det någon som har ett bra recept? (Ber om ursäkt om det redan finns en tråd om detta, som jag inte lyckats hitta).
 
Ett hus med järnvitrol kommer att mörkna med tiden, allt från mörkt gråaktigt till nästan svart, det är soljluset som gör det, så att tänka på en ljus yta är lite för mycket,sen beror det lite på träsort, jag har vanlig gran och den är på solsidan mera svart än ljus.
Tror jag sett något hus som antagit en grön nyans men mörknat det med Det med att blanda i något är för att få en nyans innan den har mörknat, jag hade silverbets
 
Tack för svaret. Det är just det du beskriver som jag vill undvika. Jag har förstått att de flesta blandningar som används är för koncentrerade. Järnvitriolet skall ju bara ha den funktionen att den påskyndar träets naturliga åldrande, dvs att ligninet kommer fram, som ju vid väder och vind får en silvrig yta om man inte behandlar träet alls. Det finns hus där man lyckats med denna blandning och där husen bli snabbare silvergrå än om de är obehandlade, jag är ute efter att få ett recept på detta - eller så får jag väl börja experimentera själv. Men ett recept hade ju varit en snabbare väg :) Alt är ju att låta fasaden vara obehandlad och ha än mer tålamod.
 
Vi körde vanlig järnvitriol med silverbets, blir fint silvergrå med tiden. Inte mörkt alls
 
Tack för svaret! Det låter ju lovande! Har du ett fabrikatet du använde dig av, eller blandade du själv och har du isf receptet?
 
Herdins, pulver utblandat med vatten. Billigt å enkelt
 
  • Gilla
nordinaren
  • Laddar…
Tusen tack!
 
nikasp
Jag trodde det skulle bli en kamoflagefärgad lekstuga men den bleks väldigt snabbt i solen. Har gått Max två veckor mellan bilderna. Jag har blandat precis enligt Herdins (30 gram till 1 liter) och de blev rejält mörka direkt och såg likadana ut efter en månad under presenning. Så fort de kom upp bleknar de fort. Hoppas och tror också att den ljusgröna nyansen försvinner inom någon månad. Jag är nöjd.

Lekstuga med bleknande träpaneler i skogsmiljö som illustrerar snabb nedblekning efter exponering i solen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd lekstuga i trä som bleknat i solen, omgiven av träd och natur, står på stenar och reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat av moderator:
N nordinaren skrev:
Jag har vill behandla en fasad med järnvitriol och har hört att man inte vill blanda för stark blandning om man vill undvika ett allt för mörkt och grönt utseende. Men vad är för starkt? Är det någon som har ett bra recept? (Ber om ursäkt om det redan finns en tråd om detta, som jag inte lyckats hitta).
Förr hade man för sig att om man blandade lite koppar(vitriol?) i järnvitriolblandningen så fick man en skyddseffekt (liknande tryckt trallvirke). Av detta blev husen fult grönfärgade. Inget som händer med järnvitriol.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.