Hej!

Har en CTC Excellent 2 elpanna som när vi kom hem igår inte ger något varmvatten. Såg då att trycket i pannan var helt borta och pannan visade en temperatur på 23 grader, innetemperatur för tillfället alltså.

Jag har fyllt på vatten så trycket i pannan är nu cirka 1,2 bar och jag har provat att återställa maxtermostatskyddet (tryckte hårt - inget klick såvitt jag kunde höra). Displayen lyser, cirkulationspumpen går och när jag provar att spola varmvatten i badrummet låter det som att vatten passerar genom växlaren.

Mycket tacksam om någon har tips på ytterligare åtgärder att testa för att få igång varmvattnet...

//Caj
 
  • CTC Excellent 2 elpanna med display som visar 23 grader och detaljer av rör, mätare och cirkulationspump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går det inte att höja temperaturen med öka/minska-knappen när dioden för panntemperaturen blinkar?
 
Jag tolkar det som att den visar aktuell temperatur i grundläget och när jag trycker på öka/minska-knappen så byter den över till inställd temperatur, som är 60 grader, och då kan jag justera den inställda temperaturen. Om allt fungerar så borde de visa samma tänker jag.
 
Kan du höra om den försöker "klicka" igång några värmesteg? Kan du i så fall verifiera att någon kW effekt börjar dras? Klickar du på snurr-pils-symbolen så visas hur mkt effekt styrningen tror sig ge ut. På vår panna så påstods det att ~10kW drogs efter 15-20min, men Ikeas elmätare sa att ingen sådan effekt drogs.

I vårt fall byttes sedan överhettningsskyddet, och allt fungerar igen. Kanske 2kSEK med arbete.
 
Har tyvärr ingen möjlighet att mäta hur mycket effekt som dras, men Tibber-appen visar nästan noll, så den drar nog inget. Displayen visar 6 kW.
 
Vi hade dock inga problem med tryckfall. Hittade manualen. Bifogar elschemat (maxtermostat byttes av rörmokarelektrikern), samt hur man stegar igenom menyn. Sida ur en manual med inställningar och ett elschema för maxtermostat, inklusive temperaturintervall och knappsymboler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elschema över värmesystem med markeringar för radiatortermostat, pump, maxtermostat och strömkretsar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
6kW borde ju ha märkts nästan oavsett kvalité på elmätare.. Hör du om det "klickar"? Min tolkning av hantverkaren som kom var att det var "reläerna" innanför strecket med styrkort som klickade. Men i vårt fall hade termostaten tidigare i kedjan redan brutit strömmen (oavsett hur hårt jag tryckte på den lilla återställningsknappen under det svarta locket).
 
Nej, kan inte höra några klick. Menar du att det är bra eller dåligt?
 
Jag är ju verkligen ingen expert, utan försöker bara bidra när vi har samma panna och nyligen haft liknande problem.

Provade precis nyss. Ställde referenstemperaturen till 85c (max). Efter någon minut klickar det till ( som det gjorde även när vi inte fick någon värme). Stegade då till visning av effekt och fick se 9kW. 9kW är max inställd effekt hos mig. Samtidigt hörs det ett sjudande ljud från pannan. Sänkte då referenstemperaturen till 70C igen, och pannan började stega ner i 1.5kW steg med kanske 20s intervall. Varje steg kopplas ur med ett tydligt klick. Klicken åtföljdes av förändrat "sjudningsljud" innifrån tanken.

Min lekmanna-tolkning är då att brytarsymbolerna innanför styrkortsmarkeringen klickar hos mig. Kanske finns tysta?

I min manual står att efter strömavbrott kopplas 6kW in i 2h. Kan du få annat än 6kW? Vad är din inställda maxeffekt? Hör du något sjudande ljud?

Eftersom ditt styrkort verkar ha ström, så har ju minst den fasen spänning. 6kW innebär att alla faser är inkopplade. Så då borde ju minst effekten från styrkortsfasen kopplas in och värma.
 
Uppskattar hjälpen mycket! Hör klicken och effekten har gått upp till 13,5 kW men någon värme ger pannan fortfarande inte. Jag får ringa VVS-firman imorgon och be om hjälp. Uppskattar som sagt hjälpen!
 
Lufta pannan med hjälp av säkerhetsventilen. Eftersom den varit trycklös så är det troligen det som är felet. Är det luft i toppen så blir det inget flöde över varmvattenväxlaren.
 
Har luftat den ordentligt så det ska inte vara problemet.
 
För mig låter det väldigt likt vårt fel. Styrkortet försöker koppla in effektstegen, men dessa är strömlösa. 13.5kW borde höras tydligt som ett sjudande ljud, och märkas tydligt på elmätaren.

Be rörmokaren ta med en maxtermostat. För oss hade han en i bilen, och sa att det inte var ett ovanligt fel. Själva bytet gick sen på <1h.
 
Hej,

Fick äntligen tag i någon som kunde felsöka och det tog en minut att komma fram till att maxtermostaten var trasig. Verkar dock inte vara helt lätt att få tag på, hoppas att det löser sig inom kort.

Tack för tips och hjälp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.