MaxHugo
Hej!

För ett år sen flyttade vi in i ett 11⁄2-plans hus från 1969 (självdraget). Vid besiktningen så hittade man mikrobiell påväxt på innertaket. Besiktningsmannen sa att det gick att lösa med tex Jape mögel fri. Kan tillägga att man mätt 8% i underlagstaket. Tyvärr glömde vi bort att behandla ytan.

Blev för några dagar sen påmind om problemet, så gick upp för att kolla.
Mörkt och dammigt vindutrymme med isolering och träpaneler som visar tecken på fuktskador och mögelpåväxt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vind med synlig mikrobiell påväxt på takbjälkar och gammal isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tyvärr kommer jag inte ihåg hur det såg ut för 1år sen, så vet inte om det har blivit mer. Men där är iaf inge dålig lukt. Har även tilluftsventil runt om huset.

Kan detta bildas pga av att vi har dålig isolering från boytan till "kattvinden"?

"Garderobs" ingång
Öppen inspektionslucka som leder till ett mörkt utrymme, eventuellt en kattvind, med trägolv och en synlig tilluftsventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till höger
Trapphus i äldre hem med synlig mikrobiell påväxt på innertaket och en inspektionslucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till vänster
En inspektionslucka i en vinklad korridor med trägolv och spånskiveväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingång till vind genom inspektionslucka i ett äldre hus, synlig isolering och träkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Går det fortfarande att lösa med kemikalie behandling och om vi isolerar kan vi undvika det i framtiden?

(Inspektionslucka vid trappan)
 
  • Öppen inspektionslucka i taket som leder till en mörk och oisolerad kattvind i ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Behandling av kemikalier löser inte problemet, bara symptomen.

Anledningen till fukten är förmodligen att varm fuktig luft från boendedelen kommer upp på vinden och kyls ner varav den kondenserad.

Ventilation på kallvind är oftast stjälpande i dessa fall. Du kan prova att stänga all ventilation eller så får du installera en ångbroms under isoleringen eller under innertaket. Går också att isolera utanpå råsponten men blir dyrt om taket är i bra skick.
 
MaxHugo
Planen är att behandla med kemikalier så på växten försvinner. Så jag lättare kan se förändring i framtiden.

Då kan min ingång till kattvinden vara boven i detta? Där är ingen att isolering från boendedelen och vinden.

Kan även test sätta för ventilerna och se hur fuktigheten blir. Har satt in en hydrometer som varna om det blir över 70% fuktighet. (ligger för tillfället på 59%)
 
Redigerat:
Magnus E K
Dåligt med isolering är positivt för vinden eftersom värmeläckaget gör vindsluften torrare.

Det man inte vill ha är springor och andra otätheter som gör att det läcker upp varm luft på vinden. Så istället för att isolera mer, undersök om det finns sådana otätheter.
 
MaxHugo
Magnus E K Magnus E K skrev:
Dåligt med isolering är positivt för vinden eftersom värmeläckaget gör vindsluften torrare.

Det man inte vill ha är springor och andra otätheter som gör att det läcker upp varm luft på vinden. Så istället för att isolera mer, undersök om det finns sådana otätheter.
Har nu för först gången varit inne där på djupet och undersökt hela ytan. Har inte hittar någon yta som är speciellt utsatt.

Lite mer information:
Golvet består av vindpapp och 20cm spån
. Måttband som visar tjocklek på spån isolering över vindpapp på vinden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Längst in på nordöstra sidovinden hitta jag detta
Mörkt trä med många små hål i en vinds hörn ovanför ett lager vindpapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eftersom det redan kliade på hela kroppen, så gick jag även över på sydöstra utrymmet.
Ända jag kunde hitta var detta
Bild av en vind med isoleringsmaterial, träbjälkar och vindpapp, ingen synlig skada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Annars såg det helt OK ut
. Inspektionsbild av en vind med synliga träbjälkar, isolering av vindpapp och spån, och en elektrisk kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utrymme under tak med synlig takstol, vindpapp och isolering, inga synliga skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad finns under dom mest drabbade delarna? badrum? Tycker din vind ser fin ut annars, perfekt att det är spån också.
 
MaxHugo
T TVRS skrev:
Vad finns under dom mest drabbade delarna? badrum? Tycker din vind ser fin ut annars, perfekt att det är spån också.
Dom två första bilderna (som är värst) är ovanför sovrummet och uterum på utsidan om det gör någon skillnad.
 
Du tänker dock fel när det gäller behandling och kemikalier...........påväxt kommer du alltid att ha så länge du har fuktig luft på vinden av någon anledning. Mögelsporer finns överallt hela tiden och de väntar bara på rätt förutsättningar. Att döda dem på ett begränsat område hindrar dem inte från att fortsätta för det.......
Dessutom ser det ändå ganska normalt ut på vinden i ett äldre hus. Helt optimalt blir det aldrig.....
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
MaxHugo
S Stefan1972 skrev:
Du tänker dock fel när det gäller behandling och kemikalier...........påväxt kommer du alltid att ha så länge du har fuktig luft på vinden av någon anledning. Mögelsporer finns överallt hela tiden och de väntar bara på rätt förutsättningar. Att döda dem på ett begränsat område hindrar dem inte från att fortsätta för det.......
Dessutom ser det ändå ganska normalt ut på vinden i ett äldre hus. Helt optimalt blir det aldrig.....
Glömt säga att 6 månader tillbaka, så hade vi inga friskluftsventiler på ovanvåningen.
Detta kan ju ha löst den höga fuktigheten i sidovinden, men för att konstatera det måste jag ta bort den gamla påväxten. Skulle det sen komma ny påväxt får jag komma på en annan lösning. Tänker jag rätt eller ute och cyklar ? :D
 
Om balansen återställs och du i teorin får ett bra klimat och påväxten dör så är det svarta bara visuellt. Svart dött damm typ och det behöver inte utrotas eller tas bort. Påverkar ingenting annat än ögat hos den som tittar på det.
 
MaxHugo
S Stefan1972 skrev:
Om balansen återställs och du i teorin får ett bra klimat och påväxten dör så är det svarta bara visuellt. Svart dött damm typ och det behöver inte utrotas eller tas bort. Påverkar ingenting annat än ögat hos den som tittar på det.
Tänkte det blir lättare att kontrollera i framtiden om jag tar bort det som är där idag.

Hur är det förresten när det gäller årstider? Känns som man ska vara extra observant vid kallt klimat. Just nu är det samma klimat inomhus, vinden och utomhus, så borde inte vara så stor risk för kondens.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.