isolde skrev:
[quote author=Byggarebert link=1144784743/0#8 date=1145261332]Vad jag hört så skall man kunna få samma material (tillverkas i samma fabrik) som i Sverige till nästan halva priset.
Menar du att någon i Sverige importerar Ytong från Polen? Fabriken i Kumla har ju konkat för länge sedan. Skulle vilja veta vad importören i så fall tar för Ytongen, och då menar jag originalet från Xella.[/quote]


Jag vet att Robert Rildmar (www.rildmar.se) hjälper till att importera lättbetong från Polen. Sign. "Said" här på forumet har använt honom och förefaller nöjd.

Lättbetong är ett mycket vanligt byggmaterial för småhus i Polen och övriga Europa så jag förstår inte tveksamheten som vissa verkar ha. När det gäller värmeekonomi så är det vad jag förstår bättre värmeekonomi i ett hus med k-värde 0,3 i lättbetong än ett trähus med 0,2. Det beror på lättbetongens förmåga att lagra värme. Detta enligt en forskningsrapport citerad på annat ställe i detta forum.
 
jimmy11 skrev:
Pratade med en säljare på hh celcon i Malmö och skulle få ge cr 400:- + moms per m2.
I 36,5cm tjocklek. I Polen har jag hört att Ytongen kostar cr 250:- ink moms per m2, Önskar få kontakt med någon som köpt Lättbetong i Polen.

Jimmy
Var det CelBlocket eller VäggElementet du fick det priset på?
 
Hej Jimmy!
Ta fram din polska parlör och kolla denna länk:
http://www.xella.pl/html/pol/pl/yto..._detail_type_id=16&dyn_section=sub_detail
Jag tror att du förstår det mesta utan den... ;)
Vad blocken väger beror på storlek och kvalitet. Vanligast är ju 400kg/kbm, dvs ca 17,5kg för ett 365mm block. Motsvarande för ett block i 500 kvalitet blir då 21,9kg.
Detta är torrvikt varför man får lägga till leveransfukten men det är en bit kvar till 50kg... ;)
 
Ytong finns att köpa i Sverige Ytong.se och den firman ligger i Örebro Jag tror att han tar sitt material från Estland
 
Byggaren skrev:
Alldeles riktigt LyckeK. Mitt misstag  :-[

19 kg ska det vara för 40 cm tjocklek. (Begriper inte var jag fick 50kg/styck ifrån i hastigheten.) Men även 19 kg är mycket för ryggen. De är 15 cm höga och 40 tjocka och 60 långa, så två man, en i var ände för att hiva upp dem på väggen, är inget att skämmas för.
:cool:
20cm höga, inte 15cm.
Tips - Använd en lyftrobot. Mycket smidigare, mycket skonsammare.
 
De polska blocken i länken ovan är 199mm och H+H:s CelBlock är också 200mm...
 
Svenska finns inte längre, tyvärr. Bara importblock som är 20 cm.
 
Någon som nyligen har handlat ytong i Polen som vet pris för kan inte polska så kan inte skriva till dom på deras hemsida:)

ytong påstår att dom har bättre isoleringsrde än h+h block som också säljs i Polen billigt.
Tacksam för svar
 
J jimmy11 skrev:
Pratade med en säljare på hh celcon i Malmö och skulle få ge cr 400:- + moms per m2.
I 36,5cm tjocklek. I Polen har jag hört att Ytongen kostar cr 250:- ink moms per m2, Önskar få kontakt med någon som köpt Lättbetong i Polen.

Jimmy
Prova med stanlux (office@stanlux.com)
 
Eller kolla in Byggbay.se de har priser och teknisk info på deras sida.
 
Jag köpte direkt ifrån xella i sverige. Och det blev inte så dyrt ändå. 150 tusen för block till alla väggar både ytter och innerväggar, balkar och lim.
Inga stora pengar i ett helt hus projekt
 
  • Gilla
Vävy och 1 till
  • Laddar…
T Toddep skrev:
Jag köpte direkt ifrån xella i sverige. Och det blev inte så dyrt ändå. 150 tusen för block till alla väggar både ytter och innerväggar, balkar och lim.
Inga stora pengar i ett helt hus projekt
Vad känner du att du fick för den extra kostnaden mot om du hade handlat det från Polen?
Oavsett om det är en liten del av totalkostnaden så vill man väl inte betala onödiga pengar?
 
R
Ett PM till mig med mailadress så kanske det går att få fram bra priser på ytong
 
X xLnT skrev:
Vad känner du att du fick för den extra kostnaden mot om du hade handlat det från Polen?
Oavsett om det är en liten del av totalkostnaden så vill man väl inte betala onödiga pengar?
Enligt xella själva så rekomenderade dom inte att köpa dirket ifrån polen för man kunde bli lurad på u värdet på blocken så kanske hade det varit en ide att köpa htterväggs blocken som ska både isolera och bärani sverige med garanti och sen resten i polen.
 
B Byggarebert skrev:
Hela sortimentet finns på Xellas polska hemsida:

[länk]basta

Lättbetong för ett helt husbygge är väl inget man vanligtvis köper på byggvaruhuset? sortimentet där är troligen främst för mindre byggprojekt och därför även dyrare än om du handlar till ett helt hus. Vad jag hört så skall man kunna få samma material (tillverkas i samma fabrik) som i Sverige till nästan halva priset.
Intressant information tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.