Har ett hus sedan ett år tillbaka, byggt 1962. Vattenutkastaren gick sönder häromdagen, tog hit rörmokare. Han behövde stänga av vattnet för att laga vattenutkastaren, men det gick inte. Skrämselhicka... och tacksamhet över att vi inte behövt stänga av det akut nån gång... Min fråga är denna: det står ingenting i besiktningsprotokollet om den kranen/ventilen man stänger av vattnet med. Borde inte besiktningsmannen kollat och gjort notering? Rörmokaren menar att de sk galvaniserad rören bör bytas ut, ej heller nämnt i protokollet. I övrigt en utmärkt besiktningsman och besiktning, väldigt noggrann. Har han glömt det här rummet? Vi var själva inte med pga förhinder, men en släkting deltog. Som alltid tacksam för svar på detta eminenta forum.
 
Jag har aldrig läst i ett besikningsprotokoll att man har provat att stänga av vattnet. Och jag har svårt att se att ett fel på ventilen påverkar priset på huset i den grad att det är värt att bråka om.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Typiska besiktningstjänster som finns att köpa omfattar inte VA-installationer. Kolla ditt avtal så står det troligen att det inte ingår.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
i en vanlig besiktning så ingår inte va och elbesiktning
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Har du galvaniserade rör från 1962 så kan de nog tänkas vara förbrukade. Stål är inte så lämpligt för syrerikt kranvatten. Kopparledningar har lite mer av evighetshållbarhet (om vattnet inte är surt).
 
  • Gilla
SteelyDan
  • Laddar…
Ok, ett enkelt svar på frågan alltså. Att elen inte ingick hade jag snappat upp, men inte VVS. Golvbrunnarna i tvättstugan och badrummet räknas inte dit förstår jag också nu, då de besiktigades.
 
Kommunen där jag bor byter vattenmätare efter x antal år och då stängs ju huvudkranen. Om det är lika överallt borde väl detta ha uppdagats av berörd kommun ?

(Kan tillägga att sist de bytte så kompletterade man med en ventil inomhus för inkommande vatten)

Kolla om V/A enheten i kommunen har nån notering, kan ju vara så att säljaren dolde detta . Men man har ju den djupgående undersökningsplikten som köpare...
 
  • Gilla
SteelyDan
  • Laddar…
S SteelyDan skrev:
Ok, ett enkelt svar på frågan alltså. Att elen inte ingick hade jag snappat upp, men inte VVS. Golvbrunnarna i tvättstugan och badrummet räknas inte dit förstår jag också nu, då de besiktigades.
När det gäller besiktning av el och VVS, så brukar det stå något i still med att okulär undersökning ingår. Vissa bes. män går aldrig ens in i badrummet, de undersöker "okulärt" från dörren. Andra tittar ned i brunnen.

Men i en okulär kontroll ingår inte att testa kranar. Däremot kanske det hade varit på sin plats att kommenterar gamla järnrör.
 
Testa att stänga huvudkranen ber man alltid mäklaren göra på visningen!

Not really... Men man borde!

Sen när huset är köpt motionerar man kranen varje år! Inte var tionde när vattenmätaren byts. Har den gett upp då får man stå för bytet av kran själv.
 
  • Gilla
SteelyDan
  • Laddar…
M Micke_xyz skrev:
Testa att stänga huvudkranen ber man alltid mäklaren göra på visningen!

Not really... Men man borde!

Sen när huset är köpt motionerar man kranen varje år! Inte var tionde när vattenmätaren byts. Har den gett upp då får man stå för bytet av kran själv.
Ja, så är det, ännu en gång visar det sig, att man måste kolla detaljerna själv. Köpte en lght för många år sedan, tyckte jag kollade noga. Flyttade in, skulle tvätta händerna och fick kranen i handen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
F fusion skrev:
Kommunen där jag bor byter vattenmätare efter x antal år och då stängs ju huvudkranen. Om det är lika överallt borde väl detta ha uppdagats av berörd kommun ?

(Kan tillägga att sist de bytte så kompletterade man med en ventil inomhus för inkommande vatten)

Kolla om V/A enheten i kommunen har nån notering, kan ju vara så att säljaren dolde detta . Men man har ju den djupgående undersökningsplikten som köpare...
Tack, jag hörde detta igår kväll av en bekant också, ska kolla med kommunen!
 
Om huvudkran saknas eller kärvat fast är förstås inte bra, men inte speciellt dolt. Ville du kunde du gått ned i pannrummet och kollat. Likaså hur gamla och vilken typ av rör det är. Har du köpt kontrollen av någon så håller jag med att det borde nämnas i protokollet men ingår inte vvs hade du behövt välja till eller kolla upp själv (eller den du skickat dit). Ett hus från 62 ska man nog räkna med att behöva byta rör och avlopp förr eller senare, troligen förr. På nyare hus förekommer fuskbyggen så även där bör man nog kolla innan man köper. Tyvärr får du räkna med att själv stå för utbytet.
 
J JohanLun skrev:
Om huvudkran saknas eller kärvat fast är förstås inte bra, men inte speciellt dolt. Ville du kunde du gått ned i pannrummet och kollat. Likaså hur gamla och vilken typ av rör det är. Har du köpt kontrollen av någon så håller jag med att det borde nämnas i protokollet men ingår inte vvs hade du behövt välja till eller kolla upp själv (eller den du skickat dit). Ett hus från 62 ska man nog räkna med att behöva byta rör och avlopp förr eller senare, troligen förr. På nyare hus förekommer fuskbyggen så även där bör man nog kolla innan man köper. Tyvärr får du räkna med att själv stå för utbytet.
Ofta sitter ju huvudkranen ut vid vägen och det kan behövas speciella verktyg för att kunna stänga/öppna dessa. Ibland kan det vara svårt att öht hitta en sådan kran om locket blivit begravt i gräsmattan.
 
Ok, Jag menar avstängning kring vattenmätaren, som även brukar funka som huvudavstängning för huset. Den i gatan ägs för oss av vattenleverantören och får inte röras. Grannen bytte sin och de grävde ett hål säkert 2m djupt. Det hade kostat en slant att stå för själv men detta betalades av kommunens bolag.
 
J JohanLun skrev:
Ok, Jag menar avstängning kring vattenmätaren, som även brukar funka som huvudavstängning för huset. Den i gatan ägs för oss av vattenleverantören och får inte röras. Grannen bytte sin och de grävde ett hål säkert 2m djupt. Det hade kostat en slant att stå för själv men detta betalades av kommunens bolag.

Ok, förstår, det var sådan ventil de kompletterade för mig senast de bytte mätare (både före/efter mätaren såg jag nu) . Anledningen var just att man vet inte hur länge ventilen vid vägen håller, samt givetvis underlätta framtida byten av mätare.

Anlagt 1975 , vet inte om dessa bytts någon gång, men troligen inte. Den vid vägen skall väl bara stängas vid större läckage inom fastigheten, eller vid brand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.