Hej!

Jag upplever ett litet problem med mitt ventilationsaggregat som är av modell save vtr 300/b.

Problemet jag har är att jag upplever att värmeåtervinningen startar och stoppar regelbundet. När värmeåtervinningen ärbigång kan det uppstå ett litet dovt iriiterande ljud i huset.

Min fundering är,
Kan det vara en inställningsfråga att värmeåtervinningen har en mera kontinuerlig drift än att den startar och stoppar regelbundet?

Eller finns här någon som har ett bra tips på att bli av med det irriterande ljudet, det är något slags vibrationsljud som uppstår.

Tack på förhand!
 
Om jag förstår det rätt så är det en roterande värmeväxlare i detta aggregat, har du kontrollerat när växlaren går att allt ser ok ut? Något som behöver justeras i drivningen av växlaren?

Normalt sett så har du två steg för att nå börvärdet, 1 vvx, 2 värmebatteri/elpatron

Du kan även ha kylåtervinning om frånluftstempen är under intagstempen så går vvx i kylåtervinning
 
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Om jag förstår det rätt så är det en roterande värmeväxlare i detta aggregat, har du kontrollerat när växlaren går att allt ser ok ut? Något som behöver justeras i drivningen av växlaren?

Normalt sett så har du två steg för att nå börvärdet, 1 vvx, 2 värmebatteri/elpatron

Du kan även ha kylåtervinning om frånluftstempen är under intagstempen så går vvx i kylåtervinning
Ok, tack för svar! Det kanske är dags att tvätta av värmeväxlaren. Den låter lite illa när man öppnar upp, kanske bör även remmen bytas ut, ser att den kränger lite.
En grej som jag inte riktigt fattar är ifall jag har någon värmekälla i aggregatet förutom frånluften vill säga, huset värms upp med golvvärme och vi har fjv in men jag kan inte se att det är kopplat till aggregatet på något sätt. Aggregatet står inställt på elbatteri men det har jag svårt att tänka mig att vi har eller jag tycker i alla fall inte att det ser ut som det. Kan man se det på ett enkelt sätt om man har något slags elbatteri, eller kan det vara så som jag gissar att uppvärmningen endast sker med golvvärmen via växlaren?
 
Ja det låter som om du ska börja med en rengöring (y)
Remen ska inte slira, kolla om den är fjäderbelastad (själv justering) eller om den går att justera manuellt.

Om du har en manual för aggregatet så bör det stå vart ev elbatteri finns.
Det är inte säkert att det finns. Du kan enbart kör återvinning på frånluften och inte tillföra något extra
 
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Ja det låter som om du ska börja med en rengöring (y)
Remen ska inte slira, kolla om den är fjäderbelastad (själv justering) eller om den går att justera manuellt.

Om du har en manual för aggregatet så bör det stå vart ev elbatteri finns.
Det är inte säkert att det finns. Du kan enbart kör återvinning på frånluften och inte tillföra något extra
Super, tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.