Hej alla!
Vi har tänkt bygga ett hus på en tomt som Myresjöhus säljer och ska bebygga. Nu är det så att tomten kostar 750 000 kr och kommer i helhet (grund, VA, el och fiber) komma upp i 1 000 000 kr.

Nu till frågan. Jag har fått 3,5 milj kr i byggnadskreditiv inklusive tomt och dess kostnader. Kvar till bygge är då drygt 2,5 milj kr.

Har någon här erfarenhet av Myresjöhus och husmodeller till den kostnaden?
 
Myrstacken
låter väldigt tight för ett myresjöhus..
 
Instämmer. Är ni bundna till just Myresjöhus?
 
Ja, det är vi. Eller det är vi inte alls i och med att vi inte köpt tomten ännu. Men ifall vi väljer att göra det så är vi bundna till myresjöhus
 
Får du förresten husgrund, VA, el och fiber för 250 000 kr? Låter lågt i mina öron.
 
  • Gilla
Myrstacken
  • Laddar…
Deras Level One-serie kanske ryms i budgeten i och för sig.
 
Myrstacken
Låter galet billigt med 250.000

Bara anslutningsavgiften för mitt VA nu i våras gick på 204.000.
 
Det är de siffror vi fått i offerten från Myresjöhus.
 
Det låter som en orimligt låg kalkyl. Om du skulle lyckas få in kalkylen inom ramen, så sknar du helt marginaler för det oförutsedda. Du behöver ha en marginal på 3 - 500 000. I extremfall kanske 1 milj. Men det är såpass udda att man nog inte bör behöva räkna med det.

Om det är din "lånelöftesram" så skulle jag föreslå att du istället letar ett bef. hus med "lagom" renoveringsbehov. Ett hus där ni kan flytta in direkt, eller med minimala renoveringskostnader, men där du sedan renoverar succesivt, när budgeten tillåter.
 
Myrstacken
Angående oförutsedda kostnader så sprang vårat markarbete iväg på endast 343K mer än vad vi fick i offerten..
Det sved något fruktansvärt
 
  • Gilla
Diplomaten19
  • Laddar…
J JonasPersson72 skrev:
Det är de siffror vi fått i offerten från Myresjöhus.
Kan du inte lägga upp offerten här så får vi titta på den?

Om det är en skarp offert med allt du räknar upp och du satsar på Myresjöhus Level-One och är beredd att göra en del jobb själv så bör det absolut gå klämma in under 3.5 miljoner.

Men som redan påtalats så bör du ju ha en riskpeng med i kalkylen.
Du vet ju inte vad som döljer sig i backen när de börjat gräva, sprängning, pålning osv.
 
Myrstacken
Raskus Raskus skrev:
Myresjöhus Level-One och är beredd att göra en del jobb själv
.

Vi ville bygga med myresjöhus först.. Och jag ville göra elen samt måleri men det fick jag inte för dom..
De förklarade att de endast levererar nyckelfärdiga hus ...
Har de ändrat sig???
 
  • Gilla
gustavasofia
  • Laddar…
Absolut ingen aning
 
Enligt annonsen så ingår VA och anslutning till väg i 750000. Så 250000 är el fiber, och standard grund(sista min gissning). Nu har Myresjö byggt ett par hus där redan så det är inte omöjligt att de har rätt god koll på förutsättningarna. Detta givet så låter det ändå lite väl billigt.
 
Cheesen
Tänk på att du behöver några hundra tusen till att fixa leråkern där huset står sedan. En tumregel är 10% av husets kostnad, minst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.