J JSE skrev:
Hur stort skulle det nya badrummet bli och vilken standard tänker du? Vad har du satt för budget på det?
Jag har inte satt nån budget. Alltså jag kom på den här idén igår och ville mest veta om det är möjligt rent konstruktionsmässigt. Tanken som dök upp var att ha ett likadant badrum som nu men flytta på det. Det jag har är litet, 180 cm åt ena hållet och 160 cm åt andra inkl tröskel och karm.
 
K klimt skrev:
Det vore bra att se planlösningen för att bättre förstå förutsättningarna. Om det är möjligt att bygga ditt nya badrum på den nya platsen så blir det troligen rejält dyrare än att ha kvar på samma plats. Då bör du känna dig säker på att vilja bo kvar länge, svårt att få ut merkostnaden vid försäljning.

Men den avgörande punkten är föreningens bedömning. Föreningen har ansvar för avloppsledningar och att få en godkänd ventilation till exempel. Det innebär att föreningen helst bör vara byggare på din bekostnad, men det är vanligare att föreningen ställer krav på god insyn och kontroll av bygget. Om man slarvar med detta kan det bli dyrt för föreningen och dess medlemmar.
Jag har tyvärr ingen planlösning och jag börjar förstå att det nog inte är görbart eller värt det. Tänkte tvärtom att det skulle höja värdet om en etta på 46 blev en liten tvåa med vettiga utrymmen haha men kan ju ha fel. Amatör som jag är :D
 
Kök och badrum är viktigt för många, skulle inte förvånas om flera hellre har etta med badrum och kök än tvåa med kokvrå och Stockholmsdusch.

Kök lär vara mycket enklare flytta, då avloppet inte behöver förläggas helt under golv (beroende på planlösning). Imkanal går säkert också att lösa billigare om man kan tänka sig avsteg i estetiken.

Men, kök och badrum kan var och en kosta 100-tusentals kronor, så lägenheten behöver nog ligga i ett rätt attraktivt område för att kunna höja värdet med säg 500k... Annars känns det bättre byta lägenhet...
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Kök och badrum är viktigt för många, skulle inte förvånas om flera hellre har etta med badrum och kök än tvåa med kokvrå och Stockholmsdusch.

Kök lär vara mycket enklare flytta, då avloppet inte behöver förläggas helt under golv (beroende på planlösning). Imkanal går säkert också att lösa billigare om man kan tänka sig avsteg i estetiken.

Men, kök och badrum kan var och en kosta 100-tusentals kronor, så lägenheten behöver nog ligga i ett rätt attraktivt område för att kunna höja värdet med säg 500k... Annars känns det bättre byta lägenhet...
Lägenheten ligger i ett relativt attraktivt område, ett av de bättre i stan. Vet att de som flyttat på köket och gjort sovrum istället fick ut 300K mer när de sålde än vad jag köpte min för. Men. Min har låg standard med gammalt kök. Och gissar att jag kanske går plus minus noll om jag skulle göra om hela. Så tror jag satsar på den första idén jag hade istället som är både billigare och enklare :D
 
  • Gilla
em72
  • Laddar…
Du ger ingen information alls i form av ritningar etc som kan ge underlag för råd.

Vissa förändringar är relativt enkla, andra är görliga men dyra, och vissa är konstruktionsmässigt omöjliga inom rimliga kostnadsramar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.