Börjar ledsna på frysta grönsaker i kylskåpet. Finns det något kylskåp där man kan ställa Olika temperaturer i olika delar skåpet som fungerar?
 
A
liebherr har
 
Tack! Och bra pris på power, jag köper ett.
 
A
kolla att just det skåpet har möjligheten med olika temperaturer
 
  • Gilla
nevinator
  • Laddar…
Har dom verkligen sån ?
Har sett att dom har med ”noll zon”

Men såg ingen med flera justerbara zoner. Typ som vinklylar brukar kunna ha.
 
Jag har aldrig någonsin fått frysta grönsaker i ett kylskåp (eller köldskadade). Är det ett stort allmänt känt problem eller är det något annat fel hos dig/ditt kylskåp som gör att det sker? Om det vore ett stort problem kan man tänka att det borde finnas fler än ett kylskåp på världsmarknaden som har variabla temperaturzoner?
 
  • Gilla
katho75
  • Laddar…
N noupe skrev:
Jag har aldrig någonsin fått frysta grönsaker i ett kylskåp (eller köldskadade). Är det ett stort allmänt känt problem eller är det något annat fel hos dig/ditt kylskåp som gör att det sker? Om det vore ett stort problem kan man tänka att det borde finnas fler än ett kylskåp på världsmarknaden som har variabla temperaturzoner?
Verkar vara för kallt i skåpet, får aldrig skadade grönsaker hemma däremot händer det ibland på båten. Gissar att det beror på att det är svårt att hålla avstånd till kylelementet.
 
tttomten tttomten skrev:
Gissar att det beror på att det är svårt att hålla avstånd till kylelementet.
Ja, det är kanske sallad och annat som pressas in och ligger i kontakt med kylelementet längst bak i skåpet.
Annars skall man väl hålla 4°C - 8°C i kylskåpet?
 
Jag har väldigt stor variation i ett litet (under-bänk) Siemensskåp beroende på hur fyllt det är. Ibland har det frusit i både det skåpet och annat förmodligen på grund av att kylnivå-vredet har vridits, har därför satt en bit tejp på det... upplever ändå att man måste ha en temperatur som är lite för varm för ett kylskåp i delar av kylskåpet för att det inte ska frysa på andra ställen. Gäller både Siemensskåpet och ett något större Smeg.
 
Har någon av er med "frysproblem" mätt temperaturen med en eller ett par separata termometrar, inlagda i skåpet?
Vad som står på ratten, som justerar kompressorns arbete, är ju bara en enkel 1-2-3-skala.

Kolla med termometer uppe och nere, och justera ratten så det blir lagom.
Sätt sedan ett tuschstreck, som visar rätt läge.

Eller kan det vara så att den inbyggda termostaten har slutat fungera, så kompressorn går för fullt hela tiden?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Har någon av er med "frysproblem" mätt temperaturen med en eller ett par separata termometrar, inlagda i skåpet?
Japp. Använder två termometrar för att kontrollera/ställa in. Jag tror att problemet beror på lite puckad design av ffa. mitt mindre skåp, och att det håller rätt ojämn temperatur mellan olika delar av skåpet. Har det ställt "lite för varmt" på varmaste stället, vilket gör att det inte fryser någonstans.
 
Jag har ett Siemens, där undre halvan är skild från den övre med ett hyllplan som går tätt mot dörren, och därmed håller undre halvan en lite högre temperatur, lämpligt för grönsaker. Det står till och med en varnande ikon ingraverad i kylskåpsplasten, så man inte ska ställa mjölk och sånt i nedre halvan.
 
Hade tidigare ett kylskåp med fläkt, det var riktig bra pp att håll jämn temperatur, tror det var Bosch, för hantaget var trasigt.
Nu har jag ett E-lux, 6 grader i dörren betydrr 0 eller nån minusgrad längst in, ibland även i grönsakslådan.
Skulle vilja ha ett "kyl o sval" som fanns förr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.