Ska riva ett litet hus och hörde att man helst ska väga materialet som ska slängas. Vår närmsta soptipp gör ej detta. Någon som har koll på detta? Kan självklart ringa kommunen men förmodligen kommer de säga att detta måste göras (även om det egentligen inte är så noga) . Är inga konstiga material som ska slängas, huset är mestadels trä men även gips, metall förstås. Känns dumt att åka jättelångt till nästa soptipp bara för att väga mwterialet när vi har en väldigt nära.
 
M Mina_Amanda skrev:
Ska riva ett litet hus och hörde att man helst ska väga materialet som ska slängas. Vår närmsta soptipp gör ej detta. Någon som har koll på detta? Kan självklart ringa kommunen men förmodligen kommer de säga att detta måste göras (även om det egentligen inte är så noga) . Är inga konstiga material som ska slängas, huset är mestadels trä men även gips, metall förstås. Känns dumt att åka jättelångt till nästa soptipp bara för att väga mwterialet när vi har en väldigt nära.
När jag sökte rivningslov var jag tvungen att uppskatta vikt/volym (beroende på material) och fylla i detta i en blankett. Sedan i rivningsrapporten skrev jag bara att mina uppskattningar överensstämde med verkligheten. Det är förstås olika i olika kommuner, så bäst att dubbelkolla.
 
M Mina_Amanda skrev:
Ska riva ett litet hus och hörde att man helst ska väga materialet som ska slängas. Vår närmsta soptipp gör ej detta. Någon som har koll på detta? Kan självklart ringa kommunen men förmodligen kommer de säga att detta måste göras (även om det egentligen inte är så noga) . Är inga konstiga material som ska slängas, huset är mestadels trä men även gips, metall förstås. Känns dumt att åka jättelångt till nästa soptipp bara för att väga mwterialet när vi har en väldigt nära.
Ligger det inom eller utanför detaljplanelagt område? Hur stort är det? Innehåller det några installationer? Kyl/frys? I min kommun krävs bygglov inom DP och rivningsanmälan utanför DP. I ansökan ska en rivningsplan bifogas (finns exempel på nätet) där ni ska ange vad ni tänkt göra av materialet. Vissa material kan det krävas kvitto från deponi som visar att ni lämnat rivningsmaterialet dit. Det rör sig oftast om giftiga materia (typ asbest). Jag har däremot inte varit med om att materialet ska vägas vid deponi. Kolla vad som gäller i din kommun.
 
  • Gilla
Stolsben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.