Hej!

Har precis gjort ett slangpakets byte på min gammla Elementa mig/mag 160 svets och tänkte väll lägga upp hur jag har gjorde!

Här är svetsen där jag började med att tabort orginal slangpaketet då det va helt slut.
En gammal Elementa MIG/MAG 160 svets med slitage och smuts, redo för slangpaketbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här nedanstående är själva slangpaketet och ditt sättningen orginal ser ut.
Delvis isärmonterat svetsslangpaket med synlig eurokoppling och avskalad strömkabel i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Började först med att tabort det gamla skiten och monterade ditt eurokopplingen.
Fick kapa ner pinnen en liten bit för annars hade den tagit i rullarna.
Sedan monterade jag ström kabeln och monterade ihop allt, även att koppla kabeln som aktiverar matningen/gasen.
(OBS rita upp/fota/kom ihåg hur allt satt orginal innan du fortsätter, jag gjorde inte det och tog riktigt tid att lista ut vart allt skulle sitta sedan).
Insidan av en svetsmaskin med nyinstallerat eurokopplingskit och kablar anslutna till trådmataren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har jag dragit igenom allt till andra sidan svetsen, kapade av plåt biten som ger plus (+) upp till svets pistolen.
Händer som arbetar med att koppla ihop kablar och slang i interiören på en svets, fokus på en eurokoppling och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här tog jag ström som går upp till svets pistols tryckaren som sedan går vidare till trådmatningen samt gas aktiveringen.
Svetskomponenter och kabelanslutningar med fokus på en rostig eurokoppling monterad i en svets.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gassolenoiden monterad och kopplad.
(sitter ordentligt nu samt med buntband).
Nyinstallerad eurokoppling och färgkodade kablar på en Elementa mig/mag svets, framvisad mot blå bakgrund med rost och slitagemärken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nolla, fas och jord kopplat till Gassolenoiden.
Hade en innan så monterade bara på exakt samma koppling.
Interna komponenter i en svets med fokusering på elslangans anslutning inklusive kopplingar och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och där så sitter det en eurokoppling med tillhörande fungerande slangpaket.
Svets med nytt slangpaket installerat, närbild av eurokoppling och svetsens kontrollpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan ta några flera bilder och bättre förklaringar senare om det skulle vara nå funderingar!

Tänk på att inte hålla på med detta när strömmen är i!

Tejpa/krympslanga ställen runt om vid trådmataren så den inte får jord i chassit, jag gjorde så eftersom det kändes logiskt när jag hade monterade en plusmatning upp till slangpaketet.

Men jag kanske tänkte fel där, kanske någon för förklara lite djupare då isåfall för mig!

Detta va bara ett sätt som jag gjorde och är bara ett tips hur du skulle kunna göra på din svets konventering.

Lycka till!
 
  • Gilla
Lantmätarn och 3 till
  • Laddar…
Hade problem med att spänningen låg på matar hjulet när jag matade fram tråden, som tur va gick tråden av som en säkring och ingenting gick sönder!

Kanske hade en riktig tur, då det kunde ha varit annat som hade gått sönder!

Gjorde som så att jag satte krympslang på bultarna som håller i hela matar mekanismen, så pass mycket att jag kom igenom chassit men ändå kunde sätta ditt en plast bricka, bricka, lås bricka och en mutter!

Tejpade även runt motorn med eltejp då jag va nojig att den kanske tar emot chassit när man flyttar runt svetsen!

Bild på det hela har ni här:
Svetsapparats matarmekanism med krympslang på bultar och isolerad motor med svart eltejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fazzolix och 1 till
  • Laddar…
Hej, har en nästan likadan Loke svets som din. Vill du visa var du tog ström till brytaren i handtaget, alltså de nya röda, svarta kablarna på eurokopplingen?!
 
Det sat ju bara en grå sladd kopplad till brytaren original!?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.