B bossespecial skrev:
Är vinden redan inredd? Annars kunde man lyfta upp en rejäl balk i uppåt i väggen och lägga upp terrassen på underflänsen. Dessutom skulle man kunna isolera gaveln ytterligare och räkna in energiförbättringen i utbyggnaden. Jag tror nog dessutom att det blir lättare och bättre resultat om man plockade bort hela gavelväggen och bygga upp nya väggar. Det är ju inte så mycket gavel kvar egentligen.
Vinden är redan inredd. Dock så är den väl i behov av en ytskiktsrenovering ändå, så att sabba sånt vore väl inte hela världen. Men var exakt menar du att den balken ska vara? Ovanpå mellanbjälklaget ?
 
Istället för att som nu då terrassen ligger på överflänsen så lyfter man upp balken och lägger terrassen på underflänsen. Man får rita upp det och se hur det ser ut men risken finns att balken översida hamnar över överkant bjälklag och då blir det ingrepp på väggen ovan bjälklaget.
 
B bossespecial skrev:
Istället för att som nu då terrassen ligger på överflänsen så lyfter man upp balken och lägger terrassen på underflänsen. Man får rita upp det och se hur det ser ut men risken finns att balken översida hamnar över överkant bjälklag och då blir det ingrepp på väggen ovan bjälklaget.
Du pratar om den där HEB220 på 6.6m i husets gavel? Isf är jag med.

För att kunna lyfta upp den måste man isf också lyfta upp den kortare balken som bär upp hjärtväggen, och som du var inne på så är väl det lite mer trixigt. Alternativt en stolpe för att sätta den mot i mötet?
 
Precis. Sätter man dessutom en pelare så blir även den långa balken lite mindre.
 
  • Gilla
attefall
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Precis. Sätter man dessutom en pelare så blir även den långa balken lite mindre.
Var också inne på nåt sånt från början. Stolpen skulle jag väl helst undvika, men som med mycket annat är det en kompromiss jag skulle kunna göra om det ger nog mycket nytta.

Däremot så är det väl framförallt värt mödan om rumshöjden i tillbyggnaden förblir samma som i huset. Blir den lägre kan man väl lika gärna ha en balk framför. Men det kanske finns någon annan nytta av att fälla in den också?
 
Vill man inte ha pelare och inte fälla in den tvärgående balken i bjälklaget så kan man hänga in den i den stora balken. Men som sagt behöver man rita upp diverse snitt för att se om man får ihop det.
 
  • Gilla
attefall
  • Laddar…
Kan inte släppa det här med att få in en till bärlina i mitten. Isf borde jag väl kunna komma ner till vanlig konstruktionsvirke på balkarna?

Lägger jag den främre bärlinan på 4 stolpar så lär den väl kunna dimensioneras rejält. Den mittersta dock går ju inte riktigt stolpa upp, så antar att den isf hamnar på ungefär HEB240 och ändå blir rejält besvärlig.
 
  • Ritning som visar uppställning av bärlinor och stolpar för en byggkonstruktion med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Konsekvensen är dessvärre att denna balk bli lika eller tom större beroende på hur man väljer att lägga upptakteglarna(Förutsatt att det som föreslagits är rätt). Så dessvärre bidrar inte en sådan balk något.
Ett annat punkt som behöver lösas är stabiliteten. Att större delarna av gavel på husets öppnas upp samt att det bara finns en vägg i utbyggnaden gör det lite utmanande. Så att fortfarande ha stål underlättar för att lösa detta.
Man skulle kunna lösa detta genom att spänna in pelarna i grunden, alt göra en ram inkluderande balken. I husgaveln skulle man kunna ta ner väggsrumpen och sätta dit ett kryss.
 
B bossespecial skrev:
Konsekvensen är dessvärre att denna balk bli lika eller tom större beroende på hur man väljer att lägga upptakteglarna(Förutsatt att det som föreslagits är rätt). Så dessvärre bidrar inte en sådan balk något.
Ett annat punkt som behöver lösas är stabiliteten. Att större delarna av gavel på husets öppnas upp samt att det bara finns en vägg i utbyggnaden gör det lite utmanande. Så att fortfarande ha stål underlättar för att lösa detta.
Man skulle kunna lösa detta genom att spänna in pelarna i grunden, alt göra en ram inkluderande balken. I husgaveln skulle man kunna ta ner väggsrumpen och sätta dit ett kryss.
Ok, misstänkte att den kanske inte hjälper så mycket.
Angående stabiliteten, antar att en stolpe i mötet mellan hjärtväggen och gaveln skulle hjälpa en del?

Tack än en gång för all hjälp!
 
Vi får hoppas att det är lite hjälp iaf så vi inte bara snurrar till det för dig;)

En stolpe i mötet tror jag inte bidrar så eftersom man skulle vilja ha denna så liten som möjligt. Annars skulle den bli relativt rejäl. Har du möjlighet att göra nått i väggen vid tvättstugan så skulle detta förenkla avsevärt map stabiliteten.
 
B bossespecial skrev:
Vi får hoppas att det är lite hjälp iaf så vi inte bara snurrar till det för dig;)

En stolpe i mötet tror jag inte bidrar så eftersom man skulle vilja ha denna så liten som möjligt. Annars skulle den bli relativt rejäl. Har du möjlighet att göra nått i väggen vid tvättstugan så skulle detta förenkla avsevärt map stabiliteten.
Tvättstugan ska ändå rivas och göras om helt invändigt, så om det behövs kan även väggen där byggas om.

Haha jo nog snurrar det till en del, men bättre att snurra till det nu än i ett senare skede :D
 
  • Gilla
bossespecial
  • Laddar…
Det går att snurra till det ännu mer! Vilken är balkongens främsta syfte? Om det är att komma upp i luften så att du får havsutsikt går ju det att lösa på ett mycket enklare sätt. Själv skulle jag aldrig överväga att kombinera ett trädgårdsrum med balkong, eftersom jag vet att dessa rumstyper inte är riktigt kompatibla.

Många viktiga påpekanden från @bossespecial om behovet av stabilicerande åtgärder och det paradoxala i att ytterligare en bärlina inte är någon fördel.
 
  • Gilla
bossespecial
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det går att snurra till det ännu mer! Vilken är balkongens främsta syfte? Om det är att komma upp i luften så att du får havsutsikt går ju det att lösa på ett mycket enklare sätt. Själv skulle jag aldrig överväga att kombinera ett trädgårdsrum med balkong, eftersom jag vet att dessa rumstyper inte är riktigt kompatibla.

Många viktiga påpekanden från @bossespecial om behovet av stabilicerande åtgärder och det paradoxala i att ytterligare en bärlina inte är någon fördel.
Syftet är att ha en plats med mer kvällssol och utsikt. En plats som man så småningom ska kunna nå ut från övervåningen också. En extra altan med lite andra solmöjligheter helt enkelt.
 
Men då behöver den inte vara så stor. Bygg trädgårdsrummet med ett bandtäckt plåttak med låg lutning och gör en rolig balkong lite som en utkikspunkt. Kan bli snyggare, mer användbart och mycket enklare.
 
J justusandersson skrev:
Men då behöver den inte vara så stor. Bygg trädgårdsrummet med ett bandtäckt plåttak med låg lutning och gör en rolig balkong lite som en utkikspunkt. Kan bli snyggare, mer användbart och mycket enklare.
Den får dock mer kvällssol, framförallt vid middagstid, och jag tror skulle vara mycket trevligt att bl.a. ha ett bord på samt överlag bara hänga. Jag tror inte att man kommer tycka att den blir för stor. Med det sagt så finns det ju så klart en gräns på hur mycket man kan tänka sig betala för det, och det vore dumt att bara köra på kosta vad det vill. Men först skulle jag vilja få en bättre förståelse på vad det skulle krävas för att bygga som det är tänkt innan jag tar ett slutligt beslut.

En balkong skulle väl vara trevligt också, och antar att eftersom nyttig last blir lägre så går den dimensionera lättare? Men det finns ju egentligen inte så mycket mer utrymme för ett tjockare bjälklag och mer lutning, gavelns och vindsvåningens höjd begränsar fortfarande. En annan fördel med en terrass är att när en dörr från vindsvåningen tillkommer blir det också en extra ingång till huset, direkt till vindsvåningen som då enklare kan göras som ett lite mer separat boende för tonåring eller t.om. uthyrning. Även om dessa planer inte ligger på bordet nu och det är en del annat som isf måste komma först, skulle jag gärna vilja ha den möjligheten i framtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.