Har monterat ner en kattrastgård. I väggen sitter det en kattlucka som nu försvinner. Hur fixar jag enklast hålet i väggen? Ffa utsidan av hålet jag behöver hjälp med. Går det att ta bort och peta dit enstaka nya panelbrädor utan att behöva plocka ner panelen hela vägen ut till hörnet på huset? Eller går det att skarva på med nån brädstump och täta med något runt om?
 
  • Kvadratiskt hål i röd trävägg där en kattlucka monterats ned, omgivet av ommålade panelbrädor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rödmålad trävägg med ett kvadratiskt hål för en kattlucka, omgiven av gröna växter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skarva enstaka bräder vid närmsta övre regel. Sen är det en smaksak om man tycker det är snyggt eller ej...
 
Tomture61
Undvik att skarva brädor på utsidan av huset , det blir en perfekt fälla för regn att bosätta sig i .
 
Ja, jag har också läst mig till att jag helst inte ska skarva. Men hur gör jag då?
 
  • Gilla
Myrstacken
  • Laddar…
T tgr_se skrev:
Om du kan få tag på nya brädor med samma profil så kan du byta de två som har hålet. Dra bara ur alla spikar med en spikurdragare i dessa två så får det att få in nya hela.

[länk]

Om du inte hittar samma profil så kan någon med bordssåg såga ut ur en vanlig planka.

Tack! Det är bara att lirka in de nya eller? Funkar det även med den sista där det blir lite tight? Känner nog ingen med en bordssåg så hoppas att de går att hitta samma profil. Finns det något annat sätt att lösa det på annars?
 
Tomture61
Mät bredden på hela panelbrädan , brukar vara 120 eller 145 breda .
Profilen är lite udda dock , brukar vara enkel eller dubbelfasad panel !
Xl bygg brukar kunna best hem .
 
Sandra___ Sandra___ skrev:
Har monterat ner en kattrastgård. I väggen sitter det en kattlucka som nu försvinner. Hur fixar jag enklast hålet i väggen? Ffa utsidan av hålet jag behöver hjälp med. Går det att ta bort och peta dit enstaka nya panelbrädor utan att behöva plocka ner panelen hela vägen ut till hörnet på huset? Eller går det att skarva på med nån brädstump och täta med något runt om?
Skruva dit en svart plåt och låtsas att det är ett teknikutrymme :).
 
Tomture61
Eller röd :rofl:
 
Sandra___ Sandra___ skrev:
Tack! Det är bara att lirka in de nya eller? Funkar det även med den sista där det blir lite tight? Känner nog ingen med en bordssåg så hoppas att de går att hitta samma profil. Finns det något annat sätt att lösa det på annars?
Är de bara rätt bredd så går det bra. De ligger om lott. Hittar du inte rätt så finns denna i några bredder. Blir inte perfekt men duger kanske ändå.

https://www.byggmax.se/22x120-enkelfaspanel-p08421123
 
Tack för hjälpen! Hittade snarlik panel och det var hur lätt som helst att skjuta in dem på plats.
 
  • Gilla
tgr_se och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.