Har lite funderingar på ett tak som håller på att läggas på min frus gamla 1700-talshus släkthus. Jag har bara sett bilder men blir lite orolig. Taket som läggs är typ falsad pannplåt. Enligt bilder svägerskan har skick och jag fått förklarat så lägger man bärläkten direkt på spånet och sedan duken/papp ovanpå bärläkten och sedan plåten. Det låter fel i mina örön. Jag skulle vilja ha ströläkt först, sedan duk som hänger ner emellan ströläkten så kondensvatten kan rinna bort och sedan bärläkt och plåt.

När jag ser på monteringsanvinsningen för pannplåt ser det dock ut som att man lägger den direkt på takrotet med takpapp på. Blir det inga kondensproblem när man lägger plåten direkt på roten och varför gör man inte det med typ trp plåt? Är det för att plåten ligger dikt emot på på pannplåt?

/Mats
 
Jag skulle nog kunna svara ifall du kunde förklara vad falsad pannplåt är? Är den falsad eller pannplåt? Det är lite skillnad på dessa. Och det har betydelse på ifall det är kall eller isolerad vind också samt skicket på spånet kan jag anse. Lägg ut lite bilder så underlättar det också för svar. Annars så har detta ämne berörts tidigare vad som gäller vid underlagspapp eller inte vid TRP.
 
Finns väl olika typer av pannplåt? En som ser ut som den gamla typen och måste läggas på platt underlag, samt en typ med extra rillor som kan läggas på läkt.

Varför tar ni inte bort det gamla spåntaket först? Vi har två hus i släkten där man lagt plåt på spån och det ser lite konstigt ut med ett jättetjockt tak, samt att det blir konstigt för hängrännan.
 
Z ZipLock skrev:
Finns väl olika typer av pannplåt? En som ser ut som den gamla typen och måste läggas på platt underlag, samt en typ med extra rillor som kan läggas på läkt.

Varför tar ni inte bort det gamla spåntaket först? Vi har två hus i släkten där man lagt plåt på spån och det ser lite konstigt ut med ett jättetjockt tak, samt att det blir konstigt för hängrännan.
Pannplåt är föregångare till TRP och kan ha förstärkningsrillor mellan de större beroende på fabrikat och de kan med fördel läggas på läkt. Men absolut inte att den släta ”måste” läggas på plant underlag. Då är det förmodligen klick/falsat eller annan typ av takplåt. Men inte pannplåt iaf i dess rätta bemärkelse. Sedan beroende på konstruktion så varför ska man ta bort något som ändå har en fungerande funktion som fuktbärare/vandrare som spånet ifall det är friskt. Men jag ska i dag åka på ett eventuellt kommande projekt för att göra en bedömning av vad som hänt med ett tak med befintlig TRP (sedan 30 år tillbaka) med läkt och spån under detta. Spännande hur som helst.
 
Spånet skulle vara förvånansvärt friskt enligt snickaren. På bilden syns inte underlagspappen men den används vsst i alla fall. Har en bild där han bär upp en rulle på taket. Gissar att dom endera har vikt in skarven tills nästa plåt kommer på eller så sticker dom in nästa pappvåd under plåten. Men brukar man inte lägga pappen längs taket och inte nerifrån och upp? Hade kanske varit bättre om dom struntat i någon papp och spånet fått hantera fukten. Det var eternittak tidigare men vet inte om det var någon papp på.

. Halvtäckt tak med ny plåt och en synlig del av äldre, spånbaserat material utan underlagspapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gammal tråd, men nyfiken på hur det blev?
Har samma funderingar själv inför takbyte. Lägga pannplåt på spånet och isåfall i vilken ordning med läkt, papp/duk? Fått offert på att ta bort spånet och lägga råspont, men vore tacksamt om det går att hoppa över det arbetet utan att kompromissa med resultatet.
 
Vi bytte ett alutak till plåt, under alutaket var det spån spikat på bräder. Det är lite mer jobb när man riktar och sätter nya reglar för plåten i och med att spånet inte är stumt utan fjädrar lite, ingen papp. Jag tycker det var nyss men nu är det 32 år sedan :)
Det känns onödigt ta bort och börja om med att klä med råspont.
 
  • Gilla
msundq
  • Laddar…
Förstår jag rätt, alltså ingen papp utan bara spånet under plåten? Strö och bärläkt? Funderar på hur bra skick spånet ska vara i för att man ska våga.
Läst om vissa som lägger masonit mellan spån och plåt, men undrar om det är risk att det blir väl fuktigt mellan spån och masonit.
 
M msundq skrev:
Förstår jag rätt, alltså ingen papp utan bara spånet under plåten? Strö och bärläkt? Funderar på hur bra skick spånet ska vara i för att man ska våga.
Läst om vissa som lägger masonit mellan spån och plåt, men undrar om det är risk att det blir väl fuktigt mellan spån och masonit.
Jag rev bort den gamla lite vekare reglingen och ersatte med 45x70 tvärs takstolarna direkt på spånet. Samma uppbyggnad egentligen som det varit sedan spåntaket var det ordinarie taket fram till 1965.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.