Min fru och jag har varit gifta i ca 40 år och har idag två vuxna barn med egna familjer Jag hade ett äktenskap dessförinnan i fjorton år där vi gifte oss unga 17 och 19 år sam tre barn och hade en villa som jag totalrenoverade helt och hållet sedan kom skilsmässan försäljning av hus där jag var mycket generös över det jag egentligen skulle behöva. Som hon sålde med rejäl vinst. Efter ett tag gifte jag om mej men lät min fru stå för lagfarter på huset även där lade jag ner mycket arbetstid tex ett stall . jag hade den största inkomsten men min fru arbetade heltid förutom när vi fick våra två barn och mestadels så gick vår inkomst till huset. Mitt förhållande med mitt x har blivit en aning ansträngt där hon har hjälp av vår äldsta gemensamma son jag själv har och hade jag fin kontakt med min två döttrar tyvärr så gick den yngsta bort 38 år gammal. Mitt x pratar stort och förväntar sej att huset vi äger idag skall värderas och betala ut 25 % till mina äldre två barn . Men eftersom jag aldrig stått som ägare av huset men självklart lagt ner kapital för underhåll mm så undrar jag om hon kan kräva något på husets värde. Tacksam för svar nu på äldre dagar . H. Jan
 
Jan Ek Jan Ek skrev:
Min fru och jag har varit gifta i ca 40 år och har idag två vuxna barn med egna familjer Jag hade ett äktenskap dessförinnan i fjorton år där vi gifte oss unga 17 och 19 år sam tre barn och hade en villa som jag totalrenoverade helt och hållet sedan kom skilsmässan försäljning av hus där jag var mycket generös över det jag egentligen skulle behöva. Som hon sålde med rejäl vinst. Efter ett tag gifte jag om mej men lät min fru stå för lagfarter på huset även där lade jag ner mycket arbetstid tex ett stall . jag hade den största inkomsten men min fru arbetade heltid förutom när vi fick våra två barn och mestadels så gick vår inkomst till huset. Mitt förhållande med mitt x har blivit en aning ansträngt där hon har hjälp av vår äldsta gemensamma son jag själv har och hade jag fin kontakt med min två döttrar tyvärr så gick den yngsta bort 38 år gammal. Mitt x pratar stort och förväntar sej att huset vi äger idag skall värderas och betala ut 25 % till mina äldre två barn . Men eftersom jag aldrig stått som ägare av huset men självklart lagt ner kapital för underhåll mm så undrar jag om hon kan kräva något på husets värde. Tacksam för svar nu på äldre dagar . H. Jan
 
Jag är inte riktigt med på vad det handlar om? Varför skulle du betala ut något till era barn nu?

Det är iofs inte ovanligt att man som förälder går in och hjälper sina barn med en del kontantisats för deras boende, OM man har den möjligheten. Men att någon skulle ställa ett sådant krav känns osmakligt.

Och 25% till 2 av fyra barn känns mer som ett "totalt" förtida arv, rätt mycket mer än ett bidrag till eget boende.
 
Karlia
Om det är arv du undrar över tror jag att det är bäst att rådfråga en advokat och få hjälp med att författa ett testamente. Särkullsbarnen har ju rätt till sin laglott då du avlider.

Om huset gills som enskild egendom och därmed undantagen från första barnens laglott då din nuvarande hustru står på lagfarten, är svårt att svara på.

Din första kull har givetvis inte rätt till något så länge du lever.
 
Redigerat:
Huset blir inte enskild egendom bara för att frun står som lagfaren ägare. Men så länge ni är gifta, och båda lever så är huset hennes. Ingen kan ex. kräva att hon skall ta lån på huset för att betala ut något till dina barn.

Om ni skiljer er. Och huset inte är explicit enskild egendom ex. genom äktenskapsförord, så räknas huset och andra tillgångar som giftorättsgods, och skall delas värdemässigt mellan er. På samma sätt, om en av er dör så slår man ihop alla era gemensamma tillgångar, och genom bodelning får den efterlevande hälften, det är då inte ett arv, utan den efterlevande får "sina" tillgångar. Den andra halvan går in i dödsboet. Finns det då särkullsbarn (som i det här fallet) så har de rätt att få ut sin del ur dödsboet. Det era gemensamma barn skall ärva ärvs av den efterlevande med "fri förfoganderätt", och era gemensamma barn får ut det efter den efterlevades död. Fri förfoganderätt ger en liten begränsning i vad den eftelevande får göra med tillgångarna, det får ex. inbte testamenteras bort. Men den efterlevande har all rätt att leva upp tillgångarna på bingolotto eller liknande.
 
Redigerat:
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
P
Arvsrätt är inte min paradgren men möjligtvis kan det vara så att X-hustrun försöker göra anspråk på den avlidne gemensamma dotterns arv?
 
A
Ditt ex har inget överhuvudtaget med det att göra. Barnen du har med henne däremot ärver ju sin del den dag du avlider. Din avlidna dotter är ju inget ditt ex kan lägga sig i heller, den dottern berörs bara om hon hade barn, då får hennes barn den arvslotten.

Med andea ord, ditt ex har absolut inget alls med arv efter dig att göra, och inte heller något medans du lever, du bestämmer över det som är ditt så länge du är vid liv.
 
P phälle skrev:
Arvsrätt är inte min paradgren men möjligtvis kan det vara så att X-hustrun försöker göra anspråk på den avlidne gemensamma dotterns arv?
Det där är ju en intressant fråga, som jag inte vet svaret på.

Om vi antar att trådskaparen avlider, ärver i så fall även det avlidna barnet (alltså då barnets arvingar)?
 
Karlia
Barnets arvingar tar över laglotten. Min mamma dog innan mormor, min bror och jag ärvde istället för mamma då mormor dog. Barnbarn går som bröstarvingar.
 
Redigerat:
Bröstarvingar ärver så ja, men har den avlidna dottern inga egna barn faller hennes laglott bort. Då är det alltså bara två lotter kvar efter TS från det första äktenskapet, inte tre.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Jan Ek Jan Ek skrev:
Mitt x pratar stort och förväntar sej att huset vi äger idag skall värderas och betala ut 25 % till mina äldre två barn . Men eftersom jag aldrig stått som ägare av huset men självklart lagt ner kapital för underhåll mm så undrar jag om hon kan kräva något på husets värde.
Om jag förstår frågan rätt så handlar den om rätten till arv efter dig. Det arvet motsvarar hälften av det du och din nuvarande fru äger tillsammans om det inte finns begränsningar i form av enskild egendom eller äktenskapsförord.

Om din för tidigt avlidna dotter inte hade några egna barn har du fyra bröstarvingar, dina barn med nuvarande respektive tidigare fru (hade den bortgångna dottern barn blir det fem delar, där hennes barn träder i hennes ställe). Dessa barn har vart och ett en arvsrätt motsvarande en fjärdedel av din egendom. Dina två äldsta barn har alltså tillsammans rätt till halva arvet efter dig, eller 25 % av huset om man så vill, då halva huset är ditt. Genom testamente kan du frånta dem halva den rätten, så att de tillsammans bara får 25 % av arvet efter dig, eller 12,5 % av er gemensamma förmögenhet om man så vill.

Så på sätt och vis har din exfru rätt.

Det finns inte heller någon skyldighet för barn från tidigare äktenskap att vänta på att både du och din nuvarande fru dör innan de kan kräva ut sin laglott (det finns det för era gemensamma barn), utan går du bort före din nuvarande fru har de rätt att få ut sitt arv direkt.

Likt andra gjort uppmanar jag dig att kontakta en familjejurist för att reda ut situationen, om inte annat så att du förstår vilka rättigheter de olika personerna har.
 
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Om jag förstår frågan rätt så handlar den om rätten till arv efter dig. Det arvet motsvarar hälften av det du och din nuvarande fru äger tillsammans om det inte finns begränsningar i form av enskild egendom eller äktenskapsförord.

Om din för tidigt avlidna dotter inte hade några egna barn har du fyra bröstarvingar, dina barn med nuvarande respektive tidigare fru (hade den bortgångna dottern barn blir det fem delar, där hennes barn träder i hennes ställe). Dessa barn har vart och ett en arvsrätt motsvarande en fjärdedel av din egendom. Dina två äldsta barn har alltså tillsammans rätt till halva arvet efter dig, eller 25 % av huset om man så vill, då halva huset är ditt. Genom testamente kan du frånta dem halva den rätten, så att de tillsammans bara får 25 % av arvet efter dig, eller 12,5 % av er gemensamma förmögenhet om man så vill.

Så på sätt och vis har din exfru rätt.

Det finns inte heller någon skyldighet för barn från tidigare äktenskap att vänta på att både du och din nuvarande fru dör innan de kan kräva ut sin laglott (det finns det för era gemensamma barn), utan går du bort före din nuvarande fru har de rätt att få ut sitt arv direkt.

Likt andra gjort uppmanar jag dig att kontakta en familjejurist för att reda ut situationen, om inte annat så att du förstår vilka rättigheter de olika personerna har.
Mest av allmänintresse. Om den avlidne dottern inte har några barn, ärver modern då henne? Om TS avlider, ärver då X-hustrun honom via den avliden dotterns arvslott?
 
j.erkers
Nej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.