I vårt pågående nybygge har vi dragit rör för högtalarkabel till badrummet. Då jag noterat att man kan köpa inbyggnadshögtalare som spelar stereo ur en enda högtalare antog jag att samma möjlighet fanns för vanliga högtalare. Tyvärr verkar så inte vara fallet... :'(

Inbyggnadshögtalare i kakelväggen är uteslutet och helst vill jag inte ha en infälld högtalare i taket då jag är osäker på hur glesregeln sitter.

Om jag ska ha två vanliga högtalare måste jag dra en av kablarna utanpåliggande och då lär min kära sambo gå i taket...

Hjälp någon!
 
Nja, det ser ut som en vanlig högtalare som bör monteras parvis för stereoljud.
 
Hur långt är badrumsbygget gånget, bild?

Här ser du hur jag har förberett för både spottar/högtalare i taket för just badrummet:

badrum_tak.jpg
 
Det går inte att få stereo ur en högtalare, det är då två högtalare ihopbyggda. Så för att komma undan problemet sätter du två högtalare precis jämte varandra och ingen synlig kabel dragen, men stereoeffekten är såklart begränsad. Sambo nöjd, du nöjd. Nöjda i stereo. ;)
 
;D

Hade faktiskt funderingar på att köpa två små högtalare och montera under varann, som man sedan riktar åt var sitt håll. Den lösningen blir inte optimal, men kanske trots allt den bästa.

Vissa inbyggnadshögtalare har dubbla diskanter och spelar på så sätt stereo. 1,5 högtalare skulle man väl därmed kunna kalla det.

>ByggaNytt: Har kommit så långt att innertaket redan är på plats och vinden sprutisolerad. Det är med andra ord mycket krångligt att sätta takhögtalare i efterhand...
 
Har för mig att jag har sett något typ av delningsfilter för just ditt ändamål.
En stereosignal till mono för så gott som mono blir det väl vilket fall som helst?
 
Hmm, intressant... Var har du sett det?

och Ja - det blir i princip mono ändå, tyvärr...
 
jenfor skrev:
ByggaNytt: Har kommit så långt att innertaket redan är på plats och vinden sprutisolerad. Det är med andra ord mycket krångligt att sätta takhögtalare i efterhand...
Att vinden är lösullad är inget problem! Har du redan spacklat/målat taket också, då är det jobbigt :cool:
 
Det är inga problem att få Stereo ur en högtalare. Sonance har två modeller utanpåliggande högtalare Mariner 52SS (70 watts) och Mariner 62SS (80 watts) www.sonance.com . De är tänkta för utomhusbruk. Vilket inte är någon nackdel i badrum. Jag har Sonance inbyggnadshögtalare, och de låter riktigt bra. Kostar runt 2500:-
 
även jamo har inbyggnadshögtalare som spelar "stereo" ur en högtalare, ipx4 standard
 
Kan man beställa "vanliga" Sonancehögtalare (ej inbyggda) på nätet någonstans? Hittar bara återförsäljare för inbyggnadsmodellerna.

Det kan å andra sidan inte vara så stor skillnad med en "singel-stereohögtalare" á la Sonance, Jamo m.fl. jämfört med två vanliga av mindre modell monterade under varandra.

Någon som har tips på "vanliga" högtalare i mindre modell lämpade för badrum?
 
Jag har ingen såna men hörde ett bra tips från en kille som jobbar med sånt
Han sade: ...Man kan ha vanliga men då ska du spraya högtalaren med silikon så håller de bättre.
 
...fast de är inbyggda och jag kan som sagt inte ha såna...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.