Hej! Köpte en stuga på arrendetomt för 5 år sen och nu har jag möjligheten att köpa loss tomten. Stugan är fullt betalt och tomten på 1000 kvm är inte avstyckad. En ny granne tänker köpa sin tomt och tänkte haka på.. enligt uppgift skulle man kunna dela på länsstyrelsens avgift. Men hur gör man för att få lån?
Har aldrig ansökt om lån på banken och vet inget.. kan man sätta stugan som säkerhet då den är betald? Vilken ända börjar man?
 
Jag har aldrig gjort något liknande själv, men jag är helt övertygad att du kommer erbjudas en lämplig lösning om du tar kontakt med din bank o förklarar situationen.

Beroende på hur stor summa vi pratar om och hur din ekonomi ser ut så skulle jag kunna tänka mig att du blir erbjuden antingen ett blancolån eller byggkreditiv för att köpa tomten med, sen görs det om till hypotekslån när du är lagfaren ägare.

Nått i den stilen, ring banken nu.
 
  • Gilla
ToRy och 1 till
  • Laddar…
Det är markägaren som ansöker om avstyckning hos Lantmäteriet.
Markägaren kan sedan ta ut en förskottsbetalning av köparen, sedan full betalning av tomten efter Lantmäteriets godkännande. Om avstyckning ej skulle gå igenom betalas handpenningen tillbaka. Det kan finnas hinder om kommunen och Lantmäteriet har en samrådan ex strandskydd, skyddat vatten, fornlämningar, LIS-område mm. Alltid bra att rådfråga mäklare.
 
  • Gilla
Tuula Lorentzson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.