en rörkrökare sa när han fick frågan hur länge dom håller: minst 10 år ;)
underförstått att dom håller iaf tiden ut för "byggfusk"
på jobbet städade jag ur ett skåp där det legat o-ringar i 10-30 år löst i plåtlådor.
en del av dom gick att smula sönder :surprised:
och dom har inte varit utsatta för värme.
i tex min baklastare har jag bytt o-ringar och dom är högst 20 år gamla, ioförsej utsatta för både värme och olja men dom är oljebeständiga.
jag kommer att gänga och löda mina rör.
 
G
Ungefär som att jämnföra Ur Saaben med dagens Saab bilar.Utvecklingen har väl inte stått still som många tror.
Och att säga att O ringar som legat 30 år och som smulas sönder när man tar i dom idag.
Du tror väl inte på fullaste allvar att det är likadant gummi nu som då.


Sedan finns det alltid bakåtsträvare i alla brancher.
Och varför inte skaffa en svarv.Då kan man svarva sina egna klämmringar + att den går att använda till så mycket andra saker. ;)
Finns det inga positiva människor idag,eller går det ut på att bara hitta fel.
 
GR B skrev:
Naturligtvis är det bara pressning som gäller idag.Dom rörpulare som skruvar/löder ihop rören har stannat i utvecklingen.
Det tog bara 2,5 dag innan allt var klart.Snacka om tidsbesparing och inte penga besparing att förglömma
När jag bytte ut oljepannan (rubbet cirkpump, exp.kärl mm) till en nibe keram med iof bara en 500 liters acktank så använde rörkrökarn klämkopplingar mot tidigare rör o övriga löddes o det tog 13 tim o gick på 3900:- vit..
Jag hade köpt panna, acktank, exp.kärl o laddomat så de va bara rör (27 meter) o kopplingar/kranar som rörkrökarn fick sälja o de gick på 9000:- inkl moms...
Jag gjöt fast rörkröret själv under tiden så när sista röret va kopplat så gjordes de upp eld... ;)
 
Presskopplingar är kanske bra, det återstår att se. Var och en får ju tycka och tro vad den vill.
Det var faktiskt du som började med att klanka ner på andra metorder än presskopplingar.

Naturligtvis är det bara pressning som gäller idag.Dom rörpulare som skruvar/löder ihop rören har stannat i utvecklingen, så var det nån som skrev. ;)
 
GR B skrev:
Ungefär som att jämnföra Ur Saaben med dagens Saab bilar.Utvecklingen har väl inte stått still som många tror.
Och att säga att O ringar som legat 30 år och som smulas sönder när man tar i dom idag.
Du tror väl inte på fullaste allvar att det är likadant gummi nu som då.


Sedan finns det alltid bakåtsträvare i alla brancher.
Och varför inte skaffa en svarv.Då kan man svarva sina egna klämmringar + att den går att använda till så mycket andra saker. ;)
Finns det inga positiva människor idag,eller går det ut på att bara hitta fel.

Svarv står på inköpslistan-ska stå där oljetanken står idag.
 
om vi nu ska prata om saabar och gummi så tror jag inte, utan jag VET av erfarenhet att gummit i saabarna förr i tiden är mycket bättre än i "moderna" saabar.
jo det är bra att utvecklingen går framåt, fast i fallet med presskopplingar får du, GR B, stå för testningen :)
nu när man plockar fram trädgårdsslangarna ser man hur bra gardenas o-ringar är!
tänk om dom höll i 10 år :surprised:
 
jag har redan en svarv :)
kanske jag skulle svarva kopparrören? ;D ;D
 
G
Kanske skulle göra ett förtydligande.

Varje gång en ny produkt(ny och ny)så klankas det ned på just den produkten.
Ta bergvärme för 20 år sedan.Vilket oväsen bland vedeldarna.Fanns alla möjliga fel.
Värmepumpen likaså.
PRESSKOPPLINGARNA.Har väl funnits i ca 10 år redan.
Likadant med värmepumpen som går på kolsyra och skall vara istället för bergvärme.
Vilket dret,tycker dom flesta som håller på med bergvärme.
 
jag kommer iaf att undvika presskopplingar.
usa skickade ju upp en raket som exploderade pga en o-ring som började läcka :(
värmepump är fortfarande fel, när det är x-tra kallt så går tilskottselen hos alla med värmepump och nätet kan bli överbelastat :(
om presskopplingarna funnits i 10 år, vafför har dom inte använts dom 7 första i någon större omfattning?
 
G
Godkända av försäkringsbolagen ;D
Och varför dom inte har använts tidigare är väl lätt att förstå,med alla tröga svenskar som bara klankar ned på allt nytt.
Spelar inen roll vad det är för något som kommer fram i Sverige.
Alltid skall det hittas på något för att nedvärdera prylen.

Och att dom hade bättre o ringar på stenålder är bara nys.
Dom oljorna/medel vi använder idag är mer agresiva mot o ringar än dom var förr.
 
G
Glömde det.

Det är 40 års garanti på klämmkopplingar ;D
 
G
Har du redan glömt att du fixade elen.Får du nog göra om. :'(
 
aja baja inte klanka på GR B
han har det senaste inom elinstallation, billigt och bra med RH-garanti ;D ;D ;D
 
G
Ja du Pellefjant.Vete tusan vad den lösa kabeln har med pannan att göra.Är inte ens inkopplad. ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.