Hej!

Relativt nyinflyttad i ett 60-tals hus med inredd källare i suturräng. Vill nu renovera väggar och golv i ett av rummen i källaren.

Det sitter en strukturtapet i rummet vilket jag misstänker inte är lämpad för källare(?) Se bild.

Undrar om tillvägagångssätt, någon som gjort nåt liknande eller har en guide de följt för ett så bra resultat som möjligt? Vill ha nån form av heltäckningsmatta (nålfilt?) på golv och färg på väggarna (silicatfärg?) för det verkar "bäst" vad jag kunnat läsa mig till. Det har spruckit på några ställen som ni också kan se på bilden, hur får man det snyggt?

Tacksam för all vägledning!
 
  • Strukturtapet med en synlig spricka och skada i ett 60-tals källarrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källarrum med strukturtapet på väggen, sprickor vid hörnet och slitet betonggolv, vit dörr och glasblocksfönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Strukturtapet med sprickor på en källarvägg ovanför en heltäckningsmatta, detaljbild av vägghörn med eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Precis gjort detta i min källarentre. Första väggen rev jag bara ner glasfiberväven direkt i ren iver, den satt rätt bra och en del puts åkte ner. På övriga väggar såg jag till att blöta ner tapeten innan, den lossnade enklare och drog inte med sig alls lika mycket puts vilket gav mindre merjobb.

Tycker du är inne på rätt spår med silikatfärg. Tror du får en bättre bild över vad som behöver göras när tapeten är borta, ifall du nöjer dig med väggen som den är eller om du ska lägga på ett tunt lager puts. Sprickor i källarväggarna kan du laga med cementbaserat spackel.

Rekommenderar dig att även se över elen när du är igång, vägguttagen ser ut att vara orginal med grunda brunnar, troligen ej petsäkra. Är tillåtet att byta det själv.
 
A Sorku skrev:
Precis gjort detta i min källarentre. Första väggen rev jag bara ner glasfiberväven direkt i ren iver, den satt rätt bra och en del puts åkte ner. På övriga väggar såg jag till att blöta ner tapeten innan, den lossnade enklare och drog inte med sig alls lika mycket puts vilket gav mindre merjobb.

Tycker du är inne på rätt spår med silikatfärg. Tror du får en bättre bild över vad som behöver göras när tapeten är borta, ifall du nöjer dig med väggen som den är eller om du ska lägga på ett tunt lager puts. Sprickor i källarväggarna kan du laga med cementbaserat spackel.

Rekommenderar dig att även se över elen när du är igång, vägguttagen ser ut att vara orginal med grunda brunnar, troligen ej petsäkra. Är tillåtet att byta det själv.
Tack för svar! Använde du något verktyg efter du hade blött tapeten för att inte dra med puts? Tänker byta eluttagen också när jag är igång, helt rätt!
 
Snittade tapeten med en brytbladskniv och drog loss den samtidigt som jag knackade mellan tapeten och väggen med en spackelspade. (y)
 
  • Gilla
MrCtoyouson
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.