Hej den första kopplade bort gamla köket.
Den andra rättade till han fel som redan nämnts.
Det finns vatten i brunnen men tittar man på trycket i brunnen på mätaren - står det noll BAR - det kan aldrig vara rätt
 
I brunnen finns inget tryck. Vad är det för mätare du tittar på?
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Stickan56
Miljöutbildad Miljöutbildad skrev:
Det finns vatten i brunnen men tittar man på trycket i brunnen på mätaren - står det noll BAR - det kan aldrig vara rätt
Manometern (mätaren) visar bara tryck när pumpen fungerar och kan pumpa upp trycket.
Dosan med genomskinliga plastkåpan är tryckströmbrytaren som startar pumpen när det inställda trycket är för lågt och stänger av den när inställt tryck uppnåtts.
För att inte pumpen skall behöva starta varje gång du öppnar kranen så har du en hydropress (den röda burken).

Stickan
 
Gamla sidokranen med rost och elströmbrytare på väggen, täckt med plastskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej jag får nu upp vatten från pumpen via en sidokran. Men min stuga ligger på en höjd med en lutning på 4 meter. Tidigare kunde jag få upp vatten till altanen och in i huset. Det finns inget tryck för att få upp vattnet till altanen.
 
Det här är på altanen jag har en kran . Håller på och målar om och behöver få igång högtryckssprutan
 
Stickan56
Miljöutbildad Miljöutbildad skrev:
Det här är på altanen jag har en kran . Håller på och målar om och behöver få igång högtryckssprutan
Som sagt anlita en VVS-firma som kan pumpar.

Stickan
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Har du kollat om det är fel fasföljd som tidigare nämnts?
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Hur ser brunnsanläggningen ut?
Vad har du för pump?
Hydrofor?

Brunnen har ju sällan tryck utan det krävs en pump för att skapa ett tryck och en hydrofor/press för att bibehålla det.
Pumpen går med hjälp av en givare som slår igång elen till pumpen av när trycket går under en viss nivå. Och stänger av elen när inställt tryck är nått.

Som sagt innan. Det är smartast ta in en VVS som kan pumpar och brunnar. Det brukar finnas lokala firmor med den kunskapen om det är många hus med enskilt vatten.
VVSaren kan sen dirigera en elektriker utefter vad som behövs för anläggningen.
 
Stickan56
Nu är det rundgång på denna tråd så läs från början.(y)

Stickan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.