Hej

Det skall fästas (helt vanliga) takstolar (av trä) på en bärande 20cm bred lättbetongvägg, och jag undrar lite hur det går till. Jag skall iofs dra detta med konstruktör, men det skadar ju inte att vara hyfsat förberedd.

Tanken är att framförallt kunna försäkra sig om att taket inte flyger iväg även om Gudrun skulle komma tillbaka.

Jag tänkte mig först att helt enkelt köra med samma slags infästningar som man använder när man bygger upp en altan eller så, se (1) i bifogad fil. Men jag har inte sett detta när jag googlat, däremot verkade googlingen föreskriva något i stil med (2) eller (3).

Vad har det ärade sällskapet här på forumet för åsikter ?

mvh

Magnus
 
  • Gilla
Matsasp
  • Laddar…
Jag hade kört med infästning typ 2, men jag är ingen expert.

// Per
 
På översta skiftet lägger du papp, en träregel (minst 145x45) och sedan takstolar som fixeras till regeln mha vinkelbeslag (100 mm, 4st per takstol) och ankarspik.

Själva regeln kan fixeras mha försänkta gängstänger (M10 eller M12, ca 40 cm långa). Lägg en regel på muren. Borra ca 30 cm djupa hål, ca 20 cm vid sidan om varje takstol. Ta bort regeln, fyll hålen med lim/tunnfogsbruk, och stoppa in gängstänger. När limmet stelnat, kan du lägga papp och få på reglar med förborrade hål. Lägg på stora fyrkantsbrickor och dra åt muttrar. Fortsätt sedan med vinkelbeslag, helst förstärkta sådana. Allt du behöver finns på Byggmax. Billigaste varianten.

Observera att betong inte fäster speciellt bra på lättbetong, varför tunnfogsbruk är ett mycket bättre alternativ.
 
  • Gilla
RasmusJuter
  • Laddar…
Hej Isolde

Detta var precis vad jag ville ha, inte minst att jag fick reda på att det heter gängstång, ankarspik och vinkelbeslag. Man är ju inte med i spelet innan man har 'inhämtat den adekvata byggvokabulären' och kan leta mer detaljerat och ta för sig av byggbeskrivningar. Det är det jag gillar på detta forum, det finns alltid någon som kan hjälpa den ovane in i spelet. d^_^b

Tack för hjälpen och God Jul

/Magnus
 
  • Gilla
Sredinom
  • Laddar…
Lånar denna gamla tråd :)
Hållfastheten i denna infästning verkar fantastisk, men hur gör man om man vill ha lättbetong mellan takstolarna för att kunna putsa ända upp mot takfoten (minus luftspalt såklart).
 
Man gör på samma sätt, men murar dit sista blocken efter att takstolarna är satta, men innan råsponten spikas om möjligt. Det går att göra helt i efterhand också.
 
Återupplivar en gammal tråd med liknande fråga.

Jag murar ett garage med pulpettak och takstolarna är balkar istället för fackverk. Tanken är att mura ena långsidan till 2400 och andra till 2900 och respektive sista skift muras med U-block som fylls med betong. Gavlarna muras likt en trappa och snedkapas i linje med takstolen
Men om jag sätter ett hammarband och ställer balkarna (de bygger 400) på det går det inte att mura upp mellan takstolarna (såvida jag inte murar ovanpå hammarbandet, kanske upp-och-nedvänt U-block vore en lösning ?! )
Eller är det enklare om man skippar hammarbandet och ställer stolarna direkt på betongen och drar fast med vinkeljärn på båda sidor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.