Hej! Jag bor i hyresrätt och flyttade nyss in. Enligt fastighetsägaren ska det vara förberett för tvättmaskin på toaletten men jag undrar om det inte behövs rördragning samt ett korrekt "avloppsrör" också? Eller räcker det med att klämma fast med slang till vattnet i taket? Jag kan ingenting om sånt här och skulle behöva veta vad som behövs göras. Och hur mycket det är rimligt att betala en rörläggare för att fixa det samt installera min tvättmaskin som nu står oanvänd. Har en förhöjningssockel redan då det krävs eftersom det är en dusch precis bredvid.

Vore mycket tacksam för vägledning i detta!
 
  • Hörn av badrum med kaklade väggar, takmonterad vattenrör och eluttag, möjlig plats för tvättmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av badrum med kaklade väggar, grått golv, avloppsbrunn och eluttag på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du inte be fastighetsägaren koppla in tvättmaskinen? Avloppsslangen är inga problem men du behöver hjälp med vatteninkopplingen. Du behöver en elektriker. Uttaget är för fast installation. Inte säkert att man (elektrikern) får kapa sladden. Oftast har tvättmaskinen en stickpropp och det krävs ett jordat ipskyddat uttag. Då går den att ta med om du flyttar.
 
BirgitS
K KRSB1 skrev:
Hej! Jag bor i hyresrätt och flyttade nyss in. Enligt fastighetsägaren ska det vara förberett för tvättmaskin på toaletten men jag undrar om det inte behövs rördragning samt ett korrekt "avloppsrör" också? Eller räcker det med att klämma fast med slang till vattnet i taket? Jag kan ingenting om sånt här och skulle behöva veta vad som behövs göras. Och hur mycket det är rimligt att betala en rörläggare för att fixa det samt installera min tvättmaskin som nu står oanvänd. Har en förhöjningssockel redan då det krävs eftersom det är en dusch precis bredvid.

Vore mycket tacksam för vägledning i detta!
Jo, lite rör upp till taket och spilltratt med vattenlås till avloppet är bra. Men sånt vet ju en rörmokare och kan köpa det som behövs för att få ihop allt. Det borde inte ta mer än en timme att koppla in tvättmaskinen för en rörmokare.
För avloppet t.ex. https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/purus-52044-utloppssats-vit.html

Det går att klippa bort stickproppen på tvättmaskinen och ansluta den fast i dosan. När det är nära duschen bör det inte vara ett vägguttag.
 
Lite udda med vattenanslutningen i taket, men räcker slangen dit upp så funkar det ju.
Räcker den inte får man endera skarva röret eller vattenslangen.
Till avloppet behöver du en "adapter" mellan avloppsslangen och röret golvet.
IOM att elanslutningen är nära duschen så måste den vara fast ansluten, de sköljtäta uttagen är inte sköljtäta med proppen i.

Protte
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Kan du inte be fastighetsägaren koppla in tvättmaskinen? Avloppsslangen är inga problem men du behöver hjälp med vatteninkopplingen. Du behöver en elektriker. Uttaget är för fast installation. Inte säkert att man (elektrikern) får kapa sladden. Oftast har tvättmaskinen en stickpropp och det krävs ett jordat ipskyddat uttag. Då går den att ta med om du flyttar.
D Dr Jumping Jack skrev:
Kan du inte be fastighetsägaren koppla in tvättmaskinen? Avloppsslangen är inga problem men du behöver hjälp med vatteninkopplingen. Du behöver en elektriker. Uttaget är för fast installation. Inte säkert att man (elektrikern) får kapa sladden. Oftast har tvättmaskinen en stickpropp och det krävs ett jordat ipskyddat uttag. Då går den att ta med om du flyttar.
Nej tyvärr hjälper inte fastighetsägaren alls till med detta, all installation får man bekosta själv. Jag har flyttat med tvättmaskinen från tidigare boende så stickproppen är borta redan, elektrikern kan installera direkt i uttaget. Skulle vilja ha en torktumlare på också men finns inte proppar för det så kan inte köra dom samtidigt i så fall. :(
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jo, lite rör upp till taket och spilltratt med vattenlås till avloppet är bra. Men sånt vet ju en rörmokare och kan köpa det som behövs för att få ihop allt. Det borde inte ta mer än en timme att koppla in tvättmaskinen för en rörmokare.
För avloppet t.ex. [länk]

Det går att klippa bort stickproppen på tvättmaskinen och ansluta den fast i dosan. När det är nära duschen bör det inte vara ett vägguttag.
Ja det är något liknande jag tänker mig behövs, tack för länken! Stickproppen är redan bortplockad sedan tidigare så elektrikern kan installera direkt i uttaget. Klassningen är IP44 om jag minns rätt.
 
Om anslutningslangen når upp till taket, så är det bara att ansluta, ev kan en övergång behövas om det är olika diameter. För avloppet behöver man sätta en stump vitt avloppsrör med en spiltratt. Finns att köpa på ”alla” byggvaruhus. Kan vara bra med en rörklammer som håller röret på plats. Finns system med dubbelhäftande tejp som du kan sätta fast klammern mot väggen med, då slipper du borra hål i väggen.

Om det stämmer att det bara finns en säkring till dosan (annars är det vanligt med trefas till dylika ansutningsdosor), så kan du enkelt ansluta elen själv, nästan lagligt. Har du bara 3 trådar i dosan, så är det enda riktigt viktiga att du kopplar skyddsjord rätt (gröngul). Finns det ex 5 trådar i dosan (trefas), så behöver man veta vad man sysslar med.

Blir du osäker så lägg upp några bilder på elforumet här.
 
H hempularen skrev:
Om anslutningslangen når upp till taket, så är det bara att ansluta, ev kan en övergång behövas om det är olika diameter. För avloppet behöver man sätta en stump vitt avloppsrör med en spiltratt. Finns att köpa på ”alla” byggvaruhus. Kan vara bra med en rörklammer som håller röret på plats. Finns system med dubbelhäftande tejp som du kan sätta fast klammern mot väggen med, då slipper du borra hål i väggen.

Om det stämmer att det bara finns en säkring till dosan (annars är det vanligt med trefas till dylika ansutningsdosor), så kan du enkelt ansluta elen själv, nästan lagligt. Har du bara 3 trådar i dosan, så är det enda riktigt viktiga att du kopplar skyddsjord rätt (gröngul). Finns det ex 5 trådar i dosan (trefas), så behöver man veta vad man sysslar med.

Blir du osäker så lägg upp några bilder på elforumet här.
I äldre fastigheter kan 3 trådar vara 2 fas 400V med PEN ledare med då saknas gröngul ledare. Bara som en liten varning.
 
H hempularen skrev:
Om anslutningslangen når upp till taket, så är det bara att ansluta, ev kan en övergång behövas om det är olika diameter. För avloppet behöver man sätta en stump vitt avloppsrör med en spiltratt. Finns att köpa på ”alla” byggvaruhus. Kan vara bra med en rörklammer som håller röret på plats. Finns system med dubbelhäftande tejp som du kan sätta fast klammern mot väggen med, då slipper du borra hål i väggen.

Om det stämmer att det bara finns en säkring till dosan (annars är det vanligt med trefas till dylika ansutningsdosor), så kan du enkelt ansluta elen själv, nästan lagligt. Har du bara 3 trådar i dosan, så är det enda riktigt viktiga att du kopplar skyddsjord rätt (gröngul). Finns det ex 5 trådar i dosan (trefas), så behöver man veta vad man sysslar med.

Blir du osäker så lägg upp några bilder på elforumet här.
Tack!
Det är nyrenoverat, hus från 60-talet, så allt är säkert modernt med elen. Tre "spakar" till toaletten i proppskåpet, så bara att flippa upp dom om proppen går. Vill ha en torktumlare ovanpå också men de kom inte gå att köra samtidigt har jag förstått.
 
Tre säkringar för toaletten, väl tilltaget!
Kan vara en för belysning, en till tvättmaskin och en till torktumlare, men det är bara en stor gissning.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Tre säkringar för toaletten, väl tilltaget!
Kan vara en för belysning, en till tvättmaskin och en till torktumlare, men det är bara en stor gissning.

Protte
Finns ett elektriskt torkställ för handdukar på väggen också.
 
Jo men en handdukstork har ofta låg effekt, typ 100W. Om det finns mer än en fas i dosan, så går det antagligen att koppla tumlaren där också. Men i så fall bör du vara lite försiktig med hempul. Isåfall går det att göra farliga felkopplingar.
 
Visade sig att jag sett fel, de tre var till badrum, sovrum och hallen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.