Jag har precis köpt en Husqvarna Automover 315x. Jag undrar hur man bäst använder punktklippning. Kan man använda den under tex en studsmatta? Är det bara att ställa in och lyfta in den där man vill ha klippt?

Jag har satt begräningsningslina invändigt och utvändigt runt studsmattan med öppningar där det inte finns några stötter.
 
Det är inte så funktionen fungerar!
Klipparen kör runt och finner den ett parti med högre gräs börjar den "dansa" runt i en cirkel från mitten och några meter ut. Finns det mer långt gräs inom området, kör den en ny runda.
Att få den att punktklippa ett särskilt område genom programmering är inte möjligt.
Låt istället klipparen köra runt och den kommer efter en tid att klippa allt gräs innanför begränsningsslingan.
 
  • Gilla
Easyflow
  • Laddar…
Låt klipparen sköta sig själv, kom igen om en månad om gräset blivit för långt någonstans.
Hade varit bättre om du satt påkörningsskydd på studsmattan, nu får du inte flytta den alls.
Om några år när ungarna tröttnat får du 4-5 oklippta områden.
Med påkörningsskydd kan du flytta mattan lite fram och tillbaka och få gräset klippt även under mattbenen.

Protte
 
  • Gilla
Easyflow och 1 till
  • Laddar…
Punktklippning är en ny funktion som kan väljas vid start av klipparen. Den kör runt i ett spiralmönster på platsen där den startas, då för att klippa ner gräset, därefter kör den som vanligt inom klippområdet.

Text från handbok som beskriver punktklippningsfunktion för Automower klippare, inklusive användningsinstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
Det är inte så funktionen fungerar!
Klipparen kör runt och finner den ett parti med högre gräs börjar den "dansa" runt i en cirkel från mitten och några meter ut. Finns det mer långt gräs inom området, kör den en ny runda.
Att få den att punktklippa ett särskilt område genom programmering är inte möjligt.
Låt istället klipparen köra runt och den kommer efter en tid att klippa allt gräs innanför begränsningsslingan.
Tack för svar. Jag har lyft dit den sen klipper den ca 2 min vilket är OK. Skulle önska den kunde hålla på lite längre.
 
prototypen prototypen skrev:
Låt klipparen sköta sig själv, kom igen om en månad om gräset blivit för långt någonstans.
Hade varit bättre om du satt påkörningsskydd på studsmattan, nu får du inte flytta den alls.
Om några år när ungarna tröttnat får du 4-5 oklippta områden.
Med påkörningsskydd kan du flytta mattan lite fram och tillbaka och få gräset klippt även under mattbenen.

Protte
Tack för svar. Ja den hittar dit redan nu men klipper inte riktigt allt men jag för väl ge mig till tåls. Den kanske lär sig i längden. Studsmattan har inte flyttat på sig under den tid vi haft den. När det är dags att ta bort den så kan man bara klippa av kabeln och skarva den.
 
E etompau skrev:
Punktklippning är en ny funktion som kan väljas vid start av klipparen. Den kör runt i ett spiralmönster på platsen där den startas, då för att klippa ner gräset, därefter kör den som vanligt inom klippområdet.

[bild]
Tack för svar. Ja det funkar, men som sagt så skulle man vilja att den kunde hålla på längre till allt längre gräs var klippt.
 
Puntklippningen håller väl på tills den känner av begränsningskabeln, så om du placerar den exakt i mitten så kommer den att gå längst.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.