Vi ska inreda ett sovloft i en liten timmerstuga med tegeltak. Jag vill ersätta de horisontella reglarna i takstolarna med en konstruktion så man inte slår i huvudet. Se bild. Hur kan man ändra takstolen på ett vettigt sätt?
 
  • Interiör av sovloft i timmerstuga med synliga takstolar och träpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av timmerstugas vind med synliga takstolar och reglar samt arbetslampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion av takstol inne i timmerstuga visande horisontella reglar och takbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej och välkommen till Byggahus forum!

De horisontella reglarna kallas för hanbjälkar. De har två uppgifter, dels att förhindra att taket trycker ut ytterväggarnas överkant, dels att reducera dimensionerna på de lutande bjälkarna som kallas högben. I princip kan du inte flytta på dem utan att bygga om takstolarna, däremot kan du byta material, t.ex. från trä till stål. Man måste räkna på vad som krävs vid en ombyggnad av takstolarna. Har du tur är materialet överdimensionerat, men det kan man inte säga enbart med bilderna som underlag. Helt enkelt är det inte med den här typen av takstolar.
 
Tack! Då förstår jag att går att bygga om takstolarna så man ersätter hanbjälkarna, men att det krävs att man vet vad man gör och räknar på det.

Stugan är liten så det gör inte så mycket om ombyggnationen blir överdimensionerad.

Har ni några tips om vad mer man sak tänka på eller var jag kan läsa på när man bygger om takstolar? Jag tar jag tacksamt emot det i så fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.