Jag ser att jag pratat en del om ”gränser”, där jag ser att jag inte har tillräcklig kunskap utan lämnar vidare till kvalificerad elektriker - och jag har en väldigt bra elektriker som jag anlitar titt som tätt.

Beklagar att det blir en viss tråddrift här men frågorna har poppat upp litet här och var så det är en smula relaterat till vad just jag som TS tänker mig att använda mina instrument till som icke-proffs. Enklare grejer säger jag.

Exempel 1. Snackade med min elektriker om en tveksam markledning ut till garaget, ville att han skulle megga den för att se till att den var tekniskt ok. Sagt och gjort, kabeln meggades och allt var ok. Garaget kopplades in, alles ok.

Exempel 2. En gammal fläkt i ett av badrummen behövde bytas. Valde Fresh Intellivent men det fanns ingen tändtråd dragen. Jag drog en ny tändtråd till fläkten via existerande VP-rör och kopplingsdosa, anslöt allt efter minutiös observation av installationsanvisningarna för att upprätthålla IP-klassning etc. Ser exakt ut som en liknande fläktinstallation som gjordes på annat ställe av kvalificerad elektriker, skulle säga en 100% korrekt installation.

Exempel 3. Ytterligare en gammal fläkt som fick bytas ut. Fresh Intellivent även här, en favorit... Här var fas och nolla förväxlat sedan 20 år (svart resp vit kabel), rättade till och drog dit en ny tändtråd även där via en ny utanpåliggande EKK Light 4-ledare där jordkabeln klipptes eftersom denna apparat inte ska jordas. Även här följdes installationsanvisningar till 100% givetvis.

Jag vet att jag inte får göra exempel 2 & 3 själv enligt reglerna. Samtidigt är jag övertygad om att båda dessa installationer blev exakt som om en kvalificerad elektriker skulle anlitats för att göra dessa.

Jag kan ha fel i min övertygelse men det kanske kan vara en bra illustration och bakgrund till tråden. De instrument jag hade (se OP) fungerade väldigt bra för att säkerställa dessa installationer och att arbetet gick till på ett säkert sätt.

__

PS. Exempel 1 är otydligt. Grejen var att jag mätte upp kontakt mellan yttre skärmstrumpa och skyddsjord i markkabeln, tyckte detta var skumt men det var det kanke inte. Är man osäker så har vi proffsen!
 
Redigerat:
Angående punkt 3 så klipper man aldrig skyddsjorden, man viker bara undan den så att den inte kan få kontakt med fas/nolla, eventuellt isolerar man änden.

Angående punkt 1, om det är en EKKJ 4*x/x så är kopparflätan skyddsjorden (PE), om det är en 3*x/x så är kopparflätan både nollan & jorden (PEN). Om det tex är en EKLK 5Gx så kopplas manteln (nästan) alltid till skyddsjorden, manteln gör att om kabeln blir skadad så jordas saken som skadar kabeln innan någon av ledarna träffas, detta höjer säkerheten.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
O
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är lagligt att en elektriker gör en felaktig och farlig installation bara elektrikern är anställd på en elfirma som har en auktoriserad elinstallatör för regelefterlevnad knuten till sig.
Men det är olagligt att en väldigt kunnig hempulare gör en helt perfekt och korrekt installation.
Vill man verkligen sätta fingret på det orimliga och inkonsekventa i dagens regelverk utrycker det där ändå tydligare så här:

Det är lagligt för för en elektriker att göra en felaktig och farlig installation på arbetstid.
Det är olagligt för samma elektriker att göra en korrekt och säker installation på sin fritid.

Allra mest skrämmande är att Elsäkerhetsverket som tillsynsmynmdighet varken har ansvar för eller har någon möjlighet till sanktioner mot den elektriker som gör fel. ESV utövar nämligen enbart tillsyn av auktoriserade elinstallatörer och auktoriserade företeg. De har inget med icke-auktoriserade personal att göra utan kan enbart granska företaget. En sådan granskning görs då enbart utifrån deras egenkontrollprogram och avser om det följts eller inte. En elektriker kan alltså aldrig lagföras på något sätt inom ramen för ellagen. Det är endast om vederbörande blir åtalat för vållande till annans död, vållande till kroppsskada eller blir dömd att betala skadestånd för egendomsskada.
 
Redigerat:
Man kanske inte kan hårddra det riktigt så långt... Det stämmer om man enbart tittar på behörighetskraven. Men om man, vem som helst, gör en farlig installation så har man nog brutit mot ett antal lagparagrafer, t.ex det nya aktsamhetskravet och elfirmans kontroll.
 
Demmpa Demmpa skrev:
,,,Om det tex är en EKLK 5Gx så kopplas manteln (nästan) alltid till skyddsjorden, manteln gör att om kabeln blir skadad så jordas saken som skadar kabeln innan någon av ledarna träffas, detta höjer säkerheten.
Det var detta jag var osäker på men så var det kopplat och som sagt, en smart kabel & koppling för tillämpningen. Ville ha kabeln kontrollerad i vilket fall som helst eftersom den varit på plats i ett halvt sekel.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Angående punkt 3 så klipper man aldrig skyddsjorden, man viker bara undan den så att den inte kan få kontakt med fas/nolla, eventuellt isolerar man änden.
Uttryckte mig litet otydligt; jordkabeln kortades och änden isolerades med en ubåt. Min elektriker brukar göra så och det är en bra praktik tycker jag, tydligt inspekterbart och ingen risk för överraskningar.

Nu blev det kanske litet tråddrift pga mina exempel Men som synes är det väldigt enkla prylar jag kan tänka mig att åtgärda. Markförlagd kabel, kontroll etc: absolut inte.
 
Skruvmejsel. Utmärkt verktyg för att kontrollera att ledningar på riktigt inte är strömsatta.
 
  • Gilla
Pen
  • Laddar…
S
Det är bara att köra som man gjorde fört. Friskt kopplat, hälften brunnet :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.