Dags att bygga lite fönstersmygar. Smygarna är rätt djupa, 31 - 32 cm, så det finns inte direkt något färdigt att köpa, utan jag får bygga eget. Tänkte nog köra MDF på sidorna och upptill, men funderar på vad jag ska ha i nederkant .Är rädd att MDFen sväller och blir ful om/när det kommer vatten på den. T ex om man missar att torka upp om man spiller när man vattnar blommorna. Eller om man har en blomkruka som fuktar igenom litegrand.

Tidigare har jag byggt med planhyvlat virke, men då har det inte varit lika djupa smygar. Nu hittar jag inget som är tillräckligt brett.

Ett annat alternativ är att såga sönder ett hyllplan i något stavlimmat träslag. Men jag gillar inte om man ser igenom färgen att det är stavlimmat. Tycker det ser lite konstigt ut i ett fönster.

Smygarna ska täckmålas vita runt om.

Vad har ni för förslag?
 
Tror också att limfog där stavarna är i fulllängd borde bli rätt bra.
Annars får du väl limma ihop två golvplank eller liknande för att bara få en skarv.
Eller kanske plywood av finare kvalitet?
 
  • Gilla
tlundberg
  • Laddar…
Har använt mig mycket av kvistfri helstav limfog från www.primpanel.se
Det mesta målat med linoljefärg med bra resultat.
 
  • Gilla
tlundberg
  • Laddar…
T tlundberg skrev:
Dags att bygga lite fönstersmygar. Smygarna är rätt djupa, 31 - 32 cm, så det finns inte direkt något färdigt att köpa, utan jag får bygga eget. Tänkte nog köra MDF på sidorna och upptill, men funderar på vad jag ska ha i nederkant .Är rädd att MDFen sväller och blir ful om/när det kommer vatten på den. T ex om man missar att torka upp om man spiller när man vattnar blommorna. Eller om man har en blomkruka som fuktar igenom litegrand.

Tidigare har jag byggt med planhyvlat virke, men då har det inte varit lika djupa smygar. Nu hittar jag inget som är tillräckligt brett.

Ett annat alternativ är att såga sönder ett hyllplan i något stavlimmat träslag. Men jag gillar inte om man ser igenom färgen att det är stavlimmat. Tycker det ser lite konstigt ut i ett fönster.

Smygarna ska täckmålas vita runt om

Vad har ni för förslag?
Använd MDF även till fönsterbräda, jag själv har också tillverkat egna fönstersmygar och fönsterbrädor till alla mina fönster.
Använde 12mm till smygen på sidor och överdel, bräda i 22mm tjocklek. Därefter målades detta med oljebaserad hård färg. Detta klarar av krukor mm från att bli färgskav eller att krukor vill "limmas" fast mot fönsterbrädan och färgen följer med under krukan.
 
  • Gilla
tlundberg
  • Laddar…
mrcap finxen skrev:
Träskivor av denna typen som målas på rätt sätt? Finns i olika bredder.
[länk]
Den där gillar jag! Nu har jag tyvärr ingen Hornbach i närheten, men ska se vad jag kan hitta här omkring :)
 
P Patrik Friberg skrev:
Tror också att limfog där stavarna är i fulllängd borde bli rätt bra.
Visste inte att det fanns med fullängdsstavar. Det ser ju mycket bättre ut :)

P Patrik Friberg skrev:
Annars får du väl limma ihop två golvplank eller liknande för att bara få en skarv.
Det kan vara ett alternativ! Går ju att spackla skarven så borde den bli väldigt diskret :)

P Patrik Friberg skrev:
Eller kanske plywood av finare kvalitet?
Har också funderat på det. Sökte runt lite, men hittade bara folk som avrådde ifrån det.
 
xibeca xibeca skrev:
Har använt mig mycket av kvistfri helstav limfog från www.primpanel.se
Det mesta målat med linoljefärg med bra resultat.
Har du köpt direkt av dem, eller har du en återförsäljare i närheten? Pris?
 
F Freka skrev:
Använd MDF även till fönsterbräda, [...] Använde 12mm till smygen på sidor och överdel, bräda i 22mm tjocklek.
Läste nånstans att man skulle ha minst 19mm tjock MDF för att inte skulle slå sig. Hur länge har du haft dina smygar? Hur har de klarat sig?

F Freka skrev:
Därefter målades detta med oljebaserad hård färg. Detta klarar av krukor mm från att bli färgskav eller att krukor vill "limmas" fast mot fönsterbrädan och färgen följer med under krukan.
Bra att du nämnde det där med skav - det har jag inte ens tänkt på! Kommer du ihåg vad färgen du använt heter? Blir den även tillräckligt vattentät för att skydda MDFen vid översvämmade krukfat osv?
 
T tlundberg skrev:
Läste nånstans att man skulle ha minst 19mm tjock MDF för att inte skulle slå sig. Hur länge har du haft dina smygar? Hur har de klarat sig?


Bra att du nämnde det där med skav - det har jag inte ens tänkt på! Kommer du ihåg vad färgen du använt heter? Blir den även tillräckligt vattentät för att skydda MDFen vid översvämmade krukfat osv?
Den blir tät, ska det hända något får man söla rejält. Tänk på att slipa ytan först för att färgen ska fästa och måla 2-3 lager. Fråga efter oljebaserad färg med hårdhet och vad du ska använda den till, kommer inte ihåg vilket fabrikat jag använde mig av
 
Mina smygar och fönsterbrädor gjorde jag för 13 år sedan och är lika fina nu som då. MDF är dött material och ändrar inte form. Väldigt behagligt material att jobba med.
 
  • Gilla
tlundberg
  • Laddar…
MDF, målad med snickerifärg går utmärkt. Här står det krukor på och det spills, dock inga märken. Nåja, efter x år kan man behöva bättra på men MDFen är inte skadad. Mina är målade med Alcro, V-Mill, halvblank.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.