Hej!
Jag gjorde bort mig. Köpte nyligen en trimmer (https://www.jula.se/catalog/tradgar...bensindrivna-trimmers-rojsagar/rojsag-000903/) och det första jag gör är att dumma mig. Då trimmerspolen bara var att skruva på, på min förra, så gjorde jag likadant här. Ganska snabbt insåg jag ju att resten av delarna skulle på längst ner, och nu får jag inte loss fanskapet. Finns ju liksom inget hål att haka fast i när man ska skruva loss.

Finns det nåt trix, eller är bästa sättet att bara bryta sönder skiten och köra med klingan istället? :(
Felmonterad trimmerspole på en röjsåg med synlig skada, där som frågar om råd för demontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Felaktigt monterad trimmerspole på en bensindriven röjsåg med synliga spån i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
funderar... har aldrig sett en trimmer på det sättet... gissar..

Jag kom att tänka på hur man lossade en gammaldags (B&D) borrchuck förr. Satte in chucknyckeln (som var högergängad) i maskinen, höll maskinen i vänster hand med chucknyckeln löst insatt till höger. Och snärtade till chucknyckeln snabbt med ett skruvmejselskaft (eller dylikt) i högra handen. Vroom!

Skulle du kunna sätta in en träribba tvärs över i de där spåren? och snabbt slå till ribban åt samma håll som den där runda saken brukar snurra?
 
Men är det inte ett litet hål i metalldelen ovanför trimmer huvudet där du kan stoppa in en lite skruvmejsel och låsa axeln där trimmerhuvudet är fastskruvat?
Så funkar i alla fall min röjsåg.
 
  • Gilla
Cider och 1 till
  • Laddar…
Problemet är att den här lilla delen inte följde med när jag skruvade på, så stoppar jag in i hålet så finns det inget att haka fast mot, men instämmer till fullo att manualen hade varit vettig att läsa först, brukar räcka att göra det först efter att det skitit sig annars dock :p
 
  • Metallfäste med en skruvmejsel, saknar komponent för att fästa i hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MrFritzy MrFritzy skrev:
Hej!
Jag gjorde bort mig. Köpte nyligen en trimmer ([länk]) och det första jag gör är att dumma mig. Då trimmerspolen bara var att skruva på, på min förra, så gjorde jag likadant här. Ganska snabbt insåg jag ju att resten av delarna skulle på längst ner, och nu får jag inte loss fanskapet. Finns ju liksom inget hål att haka fast i när man ska skruva loss.

Finns det nåt trix, eller är bästa sättet att bara bryta sönder skiten och köra med klingan istället? :(
[bild] [bild]
Hej, nu är det här flera år sen.. men undrar om du möjligtvis kommer ihåg vad du gjorde? Jag gjorde av misstag samma sak idag då jag under rengöring/stress glömde sätta tillbaka den lilla brickan som ska "låsa" allt när man sätter sprinten i hålet. Det är näst intill stumt för mig nu och får verkligen inte till det.

Mvh Klantig tjej 🙄
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.