Erfarenheter? Vad tillkommer i priserna? Är tillvalen dyra? De är väldans billiga, så man börjar undra...
 
Hejsan!
Vi har byggt med Fiskarhedenvillan och är väldigt nöjda med service och material. Priset som du har sett är väl antagligen bara på materialet skulle jag tro, sedan måste man lägga till om man vill ha olika åtaganden, vi byggde allt själva och då kan man komma hyffsat billigt undan och då tycker jag att Fiskarheden är ett bra alternativ. Vi tog väldigt lite tillval eftersom vi ansåg att dom hade bra standardgrejjer så där kan jag tyvärr inte säga om dom är dyra? I priset ingår inte grunden, inga golv och inga badrumsmöbler!
/Tezza
 
Ahhhh, så där var haken. Man får fixa ett bygglag själv mao, som bygger villan? Hur mycket totalt gick ert bygge på , om man får fråga.
 
Vi funderar på att bygga FH.. Kollat på Entitan, gillar huset med lite tillägg. Nu hörde jag att det skulle komma in nya hus som var lite större än Entitan men i samma stil. Väntar med spänning på att se vad det är. Vi har varjefall haft kontakt med en jättetrevlig säljare och vi ska snart ha vårat första möte.

Man kan ju vilseleda sig själv lite när man kollar på byggsatspriserna, för då låter det ju väldigt billigt.

Såg någon som byggt ett Entitan.. vill gärna ha kontakt..
 
Stinis skrev:
Ahhhh, så där var haken. Man får fixa ett bygglag själv mao, som bygger villan? Hur mycket totalt gick ert bygge på , om man får fråga.
Du behöver inte fixa ett bygglag själv, du kan få huset byggt av Fiskarheden. De har egna team som monterar villorna. Man kan välja hur mycket de ska göra åt en och hur mycket man vill ordna själv.
 
Stinis skrev:
Ahhhh, så där var haken. Man får fixa ett bygglag själv mao, som bygger villan? Hur mycket totalt gick ert bygge på , om man får fråga.
Hej igen!
Nä, du behöver inte fixa ett bygglag själv, dom använder antingen sina egna byggare eller så fixar dom lokala byggare där du bor, men den kostnaden finns inte med i huspriset, det är kostnader som du får välja till själv beroende på hur mycket som du vill göra själv.
Är du händig är Fiskarheden ett bra val för att komma lite billigare undan och dom har bra grejjer.
Med rabatt på det mesta utöver byggsatsen så gick vårt bygge på under 1.100.000:- (tomten var en gåva så den kostade inget), men då byggde vi i stort sett upp allt själv. Huset var Ripan, en enplansvilla på 132 kvadrat.

/Tezza
 
Hej Tezza!

Menar du att ni fick rabatt från Fiskarheden på åtaganden?
Vilka åtaganden valde ni från dom?
Byggde ni efter orginalplanlösningen eller ritade ni om något?
Vi är själva sugna på Tranan (som vi tänkt rita om lite) från fiskarheden, men är inte så händiga så det blir nog att välja i stort sett alla åtaganden isåfall.
 
Tezza skrev:
Hej igen!
Nä, du behöver inte fixa ett bygglag själv, dom använder antingen sina egna byggare eller så fixar dom lokala byggare där du bor, men den kostnaden finns inte med i huspriset, det är kostnader som du får välja till själv beroende på hur mycket som du vill göra själv.
Är du händig är Fiskarheden ett bra val för att komma lite billigare undan och dom har bra grejjer.
Med rabatt på det mesta utöver byggsatsen så gick vårt bygge på under 1.100.000:- (tomten var en gåva så den kostade inget), men då byggde vi i stort sett upp allt själv. Huset var Ripan, en enplansvilla på 132 kvadrat.

/Tezza
Hej! Vi kollar också runt på olika hustillverkare, bland annat Fiskarheden som verkar väldigt intressant. Hur lyckades ni få ner kostnaden för bygget till bara 1,1 miljoner? Det är runt den budgeten vi också vill/behöver hålla oss, därför vill jag gärna veta mer.
 
Rumpmasen skrev:
Hej Tezza!

Menar du att ni fick rabatt från Fiskarheden på åtaganden?
Vilka åtaganden valde ni från dom?
Byggde ni efter orginalplanlösningen eller ritade ni om något?
Vi är själva sugna på Tranan (som vi tänkt rita om lite) från fiskarheden, men är inte så händiga så det blir nog att välja i stort sett alla åtaganden isåfall.
Hejsan!
Jag var nog lite otydlig i mitt inlägg, vi har inte fått rabatt på Fiskarhedenvillans åtaganden, vi valde inga åtaganden från dom. Allt annat som vi gjorde och köpte, grund, golv, tapeter, färg, kakel, klinkers m.m. fick vi bra rabatter på!
Vi byggde efter originalplanlösningen fast spegelvänt.


Till Angelgirl:
Vi höll oss till standarden hela tiden förutom att vi valde till två fönster till vardagsrummet, jag tror mycket att det är tillvalen som gör att det drar iväg, men man kommer väldigt långt med standard grejjer. Jag vet inte hur andra husföretag har, men med Fiskarheden får man bra virke, fönster och dörrar från elit med snygga fönsterbrädor, innerdörrarna är snygga (kan välja mellan några stycken), furutak i hela huset (blev jättesnyggt när vi vitlaserade det), snygga fönsterfoder både invändigt och utvändigt m.m. så vi är väldigt nöjd med det vi har trots att det bara är standard, så tänk på det när ni tittar runt, man kan få bra grejjer redan som standard och kanske inte måste ta så mycket tillval eftersom det är det som kostar.
Dessutom så såg vi till att få rabatt på ALLT som vi köpte in utöver fiskarhedens byggsats + att vi inte behövde betala något för tomten.


Till Zedo:
Lessen att jag inte PM´at dig, jag är inte så hemma på det här forumet, men tydligen så får jag inte PM´a dig förrän jag har bidragit med 10 inlägg i forumet, och det är en bit kvar... har nog bara lagt in 3 än så länge...


/Tezza
 

Justja, en sån regel finns det. Men du kan ju svara här. Har ni alltså gjort allt själva? Eller vad har ni tagit hjälp med? Och ingår anslutningsavgifter i 1,1 miljoner? El? VVS?
Uppvärmningskälla ingår väl inte i byggsatsen eller hur fungerar det?
 
Har du några bilder från huset? Är så nyfiken på att se hur standardgrejerna ser ut... Vi ska bygga ett Doppingen :) Hur lång tid tog det för er att få upp huset själva? Vi funderar på att ta hjälp med stomresningen. Men det kanske man klarar själv utan problem?
Var det några otrevliga övveraskningar som dök upp, typ saker som inte följt med...?
 
Hejsan!
Är inte ute på Internet så mycket eftersom telefonen strular och jag hinner egentligen inte skriva nu men ska försöka plita ner några snabba rader.

Anslutningsavgifter som el, avlopp m.m. har ingått i priset som jag angett. Vatten betalade vi inget för eftersom vi kopplade in gratis på grannarnas brunn.

Vi tog hjälp med VVS, sedan hyrde vi in pappas företag i 2 veckor, 42 000:- för att komma igång så fort som möjligt och då var även vi hemma och hjälpte till. Sedan jobbade vi kvällar och helger från 1 okt. till slutet på feb då vi flyttade in och nu i sommar har vi fixat till på utsidan det som vi inte han med innan snön kom.
Elen gjorde killen och hans chef, grejer köptes från hans jobb.

Uppvärmningen av huset består av jordvärme (golvvärme) med en IVT pump som lades på byggsatspriset för huset. Dvs. pumpen och projektering köptes med dom. Sedan köpte vi slang till backen och grunden genom ett VVS företag + kopplingar och annat som behövdes.

Det flöt på bra det mesta, det som hände var att vi råkade få fel innerdörrar, så dom fick vi vänta på, men vi fick använda de dörrar som hade skickats fel i alla fall eftersom vi var tvungen att stänga till vissa rum. Sedan var det några svarvade pelare till köksskåpen som Ballingslöv missat att skicka med, det tog 5 veckor innan vi fick dom så det var lite surt när vi höll på, men det störde oss inte så mycket i arbetet, vi väntade bara med dom skåpen tills pelarna kom. Annars flöt det på bra.

Bilder har jag massor på datorn, men med min uppkoppling så tar det miljoner år!!!! för att ladda upp dom, tyvärr.

Ha det bra
/Tezza
 
Funderar på att köpa tomt och bygga ett hus via fiskarheden villan, diamanten har vi tittat på, någon som har nån erfarenhet. ca. pris o.s.v.

Mvh / Henrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.